10 Temmuz 2008 tarihinde iPhone 3G akıllı telefonun çıkışından sadece 1 gün önce hayata geçirilen App Store, bugün 10 yaşında. Peki, Apple tarafından iPhone 3G kullanılarak tanıtılan App Store 10. yıl dönümüne kadar hangi yollardan geçti?
Apple uygulama mağazası App Store 10 yaşında!
iPhone OS 2 mobil işletim sistemi içerisindeki bütünleşik yeni bir özellik olarak hayatımıza giren App Store, günümüz uygulama çılgınlığının kesinlikle temel taşlarından birisi. Mart 2008 tarihinde ilk üçüncü parti uygulamaların geliştirilmesi için sunulan iPhone SDK içerisindeki araçlar, iOS uygulama ekosistemi için önemli bir başlangıç oldu.
İlk App Store tanıtımında Spore Origins, AIM, Super Monkey Ball ve Salesforce gibi uygulamaların iPhone 3G etkinliğinde tanıtıldığını da hatırlatalım. Orijinal iPhone SDK ise 100 binden fazla kez indirildi.
Temmuz 2008 tarihinde kullanıcılara açılan uygulama mağazası, bir haftadan kısa süre içerisinde 500 üçüncü parti uygulamaya ev sahipliği yaptı. Hatta mağazanın açılışının üzerinden daha 3 gün geçtiğinde şirket 10 milyon uygulamanın indirildiğini açıkladı. Duyuru ise Steve Jobs tarafından gerçekleştirilmişti.
Günümüzde iPhone, iPad, iPod, Apple TV ve Apple Watch için uygulamalar sunan App Store haftalık 500 milyon ziyaretçiye sahip. Geliştiriciler ise Haziran 2018 baz alındığında toplamda 100 milyar dolar gelir elde ediyor.
App Store tarihi
Tabii ki 10 yıllık süre içerisinde App Store önemli değişimler yaşadı. Şimdi isterseniz 10 yıllık App Store tarihi için kısaca bir zaman yolculuğuna çıkalım.
10 Temmuz 2008 – App Store, 500 uygulama ile hayata geçti. Bu uygulamaların yüzde 25’lik kısmı ücretsizken, yüzde 75’lik kısmı için kullanıcıların para ödemesi gerekiyordu.
20 Ağustos 2008 – Koid Pond adlı uygulama App Store’un en çok satan ilk uygulaması oldu.
3 Eylül 2008 – Apple ilk defa bir uygulamayı reddetti. O uygulama da şartlara uymayan Pull My Finger oldu. Aşırı veri aktarımı yapan, pornografi ve çıplaklık içeren, iPhone özelliklerini taklit eden, sakıncalı kelimeler barındıran ve sahte incelemeler sunan uygulamalara da geçit verilmedi.
18 Eylül 2008 – İlk popüler App Store oyunlarından Trism, 2 aylık süre içerisinde 250 bin dolar gelir elde etti. App Store’un 10. yaşı şerefine devam oyunu Trism 2’nin de sunulduğunu belirtelim.
11 Aralık 2008 – Apple, iTunes App Store içerisine en çok satan uygulamalar için bölümler ekledi.
30 Mart 2009 – iPhone, Oyun Geliştiricileri Konferansı 2009 etkinliğindeki Bağımsız Oyun Festivali Ödülleri’nde 7 kategorinin 6’sını kazandı. Bu da akıllı telefonu ciddi bir oyun cihazı haline getirdi. Oyunlar, App Store kategorileri içerisindeki popülerliğini hala koruyor.
23 Nisan 2009 – Apple, Baby Shaker adlı bir uygulamaya verdiği onay sebebiyle App Store için ilk kez özür dilemek zorunda kaldı. Oyunda bir bebeğin ağlamasını durdurmak için cihazın sallanması gerekiyordu.
24 Nisan 2009 – Apple, 1 milyar uygulama indirme barajının aşılmasını kutladı ve 1 şanslı kişiye 10 bin dolar değerinde iTunes hediye kartı ve başka ödüller verdi.
15 Ekim 2009 – Apple ücretsiz uygulamalarda uygulama içi satın almalara izin verdi.
3 Nisan 2010 – iPad ilk kez ABD’de satışa sunuldu ve ilk iPad uygulamaları App Store’daki yerini aldı. İlk iBooks ve Netflix uygulamaları da mağazadaki yerini aldı. Başlangıçta 2 bin iPad uygulaması sunulurken bu rakam ilk 2 ayda 7 bin sayısına çıktı.
6 Ocak 2011 – Mac bilgisayarlar için Mac App Store hayata geçirildi ve sunulmasının ilk gününde 1 milyon uygulama indirme barajı aşıldı.
22 Ocak 2011 – App Store, 10 milyar uygulama indirme barajının aşıldığını duyurdu ve yine 10 bin dolar değerinde iTunes hediye kartı verdi.
15 Ocak 2011 – Apple, App Store için abonelikler dönemini başlattı. Bu sayede kullanıcıların iTunes üzerinden faturalandırılmak üzere çeşitli uygulamalara abone olması sağlandı.
10 Mart 2011 – Apple, uygulama için satın alımlar için şifre gerekliliğini başlattı. Bunun sebebi ise bir çocuğun ücretsiz uygulamalara 10 binlerce dolar harcaması oldu.
5 Mart 2012 – Apple 25 milyar uygulama indirme barajının geçildiğini duyurdu. İndirilen 25 milyarıncı uygulama ise Where’s My Water? Free oldu.
13 Temmuz 2012 – Bir yöntemle App Store uygulama içi satın alım mekanizması aşıldı ve uygulamaların ücretsiz indirilmesi sağlandı. 2012 boyunca korsan önemli bir problem olarak kalırken Battle Dungeon adlı bir uygulama bu sebeple iptal edildi.
6 Mayıs 2013 – Apple, App Store taklidi AppGratis ve AppShopper gibi uygulamalara karşı önlem aldı.
15 Mayıs 2013 – App Store, 50 milyar uygulama indirme barajının aşıldığını duyurdu ve yine ödül verdi.
10 Haziran 2013 – iOS 7 sürümünün duyurulması ile App Store kullanıcı arayüzünde önemli değişimler yaşandı. Otomatik Uygulama Güncellemeleri ve Yakınımdaki Uygulamalar gibi yenilikler sunuldu.
26 Temmuz 2013 – Developer Center saldırıya uğradı ve 8 gün boyunca kapalı kaldı.
19 Eylül 2013 – App Store için Çocuk kategorisi geldi.
20 Ekim 2014 – Apple Pay sunuldu ve satın alımlar için uygulamalarda kullanılmaya başlandı.
23 Ekim 2014 – TestFlight sunuldu ve geliştiricilerin ve tüketicilerin uygulamaların beta testini yapması kolaylaştı.
19 Kasım 2014 – Apple tüm Ücretsiz uygulamalar için İndir düğmesini değiştirdi ve uygulamaların uygulama içi satın alımlar içerebileceğini ifade etmek için Al düğmesini kullanmaya başladı.
25 Nisan 2015 – İlk Apple Watch uygulamaları App Store’da yerini aldı. iOS uygulamaları ile bağlı olan bu uygulamalar eklenti olarak kurulabiliyordu.
8 Haziran 2015 – App Store, 100 milyar uygulama indirme başarısını duyurdu.
30 Ekim 2015 – 4. nesil Apple TV bütünleşik App Store ile geldi ve Apple TV’ye ilk kez uygulama ve oyun indirilmesine izin verildi.
8 Haziran 2016 – Apple önemli App Store değişikliklerini duyurdu. Abonelik koşulları, Apple kesintileri, arama reklamları ve tüm uygulamalar için abonelik seçenekleri bu değişiklikler arasında yer aldı. Ayrıca eski ve güncellenmeyen uygulamalar mağazadan kaldırıldı.
5 Temmuz 2016 – Pokemon Go, iOS için ilk aşırı popüler artırılmış gerçeklik uygulaması oldu ve uzun süre boyunca en çok kazanan uygulama olmayı başardı.
13 Eylül 2016 – iOS 10 ile birlikte Mesajlar için App Store desteği geldi ve uygulamalar ile çıkartmalar sunulmaya başladı.
6 Ekim 2016 – App Store arama reklamları sunuldu ve geliştiricilerin uygulamalarını öne çıkartmasının yeni bir yolu sağlanmış oldu.
15 Aralık 2016 – Nintendo tarafından Super Mario Run sunuldu ve büyük ses getirdi. Oyun, 2 aydan kısa süre içerisinde 53 milyon dolardan fazla kazandı.
12 Eylül 2017 – iTunes 12.7 sunuldu ve bütünleşik iTunes App Store veda etti.
19 Eylül 2017 – iOS 11 ile birlikte tamamen yenilenmiş bir App Store kullanıcıların karşına çıktı.
11 Aralık 2017 – Geliştiricilerin uygulama ön siparişleri sunmasına izin verildi.
4 Haziran 2018 – macOS Mojave duyurusu ile birlikte Mac App Store için gerçekleştirilecek büyük değişim gösterildi. iOS 11 ile iOS cihazlarda yaşanan değişimin Mac uygulama mağazasına getirileceği kesinleşti.
5 Haziran 2018 – App Store kılavuzları değiştirildi ve tüm uygulamaların kullanıcılara ücretsiz deneme olanağı sunması sağlandı.
2019 – Apple geliştiricilerin iOS uygulamalarını Mac platformuna taşımasına izin verecek ve böylece Mac uygulamalarının sayısında ciddi artış sağlanacak.
{{user}} {{datetime}}
{{text}}