Microsoft’un yazılım programlama arayüzü DirectX’in 11 numaralı sürümü, Windows 7 ile beraber 22 Ekim’de resmen yayınlanacak. Ancak kullanıcıların aklında hâlâ yanıtlanmayı bekleyen sorular var. Bunlardan belki de en kritik olanı, DirectX 11’in oyunlardaki etkinliğinin ne seviyede olacağı. Zira DX10.1’i henüz kullanamayan birçok kişi olmasına karşın, bir sonraki sürümün getireceği yeniliklerin gerekli olup olmadığı merak ediliyor.
Konuyla ilgili ekran kartı üreticileri arasında ilk hamle AMD‘den geldi. Radeon HD 5000 serisini (Kod adı: Evergreen) DirectX 11’e uyumlu tasarlayan firma, hem dizüstüne hem de masaüstüne 10’ar tane ekran kartı çıkaracak (HD 5870 satışa çıktı).
{pagebreak::DX11 Destekli Ekran Kartları}
DX11 Destekli Radeon HD 5000 Serisi
:: Radeon HD 5870
:: Radeon HD 5850
:: Radeon HD 5830
:: Radeon HD 5770
:: Radeon HD 5750
:: Radeon HD 5730
:: Radeon HD 5650
:: Radeon HD 5470
:: Radeon HD 5450
:: Radeon HD 5430
AMD Radeon HD 5870
AMD gibi bir diğer büyük ekran kartı üreticisi olan NVIDIA ise, henüz rakibi kadar belirgin bir şekilde DX11 sularında yüzmeye başlamadı. Şimdilik yalnızca GT300 işlemci çekirdeğine sahip modelleriyle yeni DirectX sürümüne destek vereceğini açıklayan firmanın modelleri, henüz kullanıcılarla paylaşılmış değil. GT300 çekirdekli yeni NVIDIA kartların kasım ayında satışa sunulacağı tahmin edilse de, firma tarafından resmi bir doğrulama henüz gelmedi.
{pagebreak::Windows Vista’da DirectX 11}
Windows Vista’da DirectX 11
Microsoft’un Windows 7’si ile beraber resmen yayınlanacak olan DirectX 11, yalnızca bu işletim sistemine özel olmayacak. Zira yapımcılar tarafından yapılan bu sevindirici açıklamaya göre, Windows Vista kullanıcıları da DirectX yazılımın yeni sürümünü kullanabilecek.
Ancak bunun için, biraz beklemek gerekiyor. Zira DX11 sadece, Windows Vista Service Pack 3 (SP3) ile beraber kullanılabilir olacak. Maalesef takvim yaprakları da, henüz SP3’ün yayınlanma tarihini işaret etmiyor. Bu yüzden DX11’e kavuşmak için ilk etapta Windows 7 işletim sistemi şart. Vista sahipleri ise, yeni yazılımın getirdiği teknolojiler için güncellemeye ihtiyaç duyuyor. Peki DirectX 11’de neler var?
{pagebreak::Windows 7’den DX11’e Armağan}
Windows 7’den DX11’e Armağan
Microsoft‘un yeni DirectX’inin içeriğinde, her zaman olduğu gibi birçok farklı uygulama yer alıyor. Ancak DX11 ile kullanılacak tüm yazılımlar, bu kütüphanede yer almayacak. Windows 7 ile beraber gelen yazılım DirectCompute, kullanıcıların bir hayli işine yarayacak gibi gözüküyor. Zira bu sistem sayesinde, yüksek işlem gücüne sahip ekran kartlarının çoklu grafik işlemcileri (GPGPU), oyun haricindeki uygulamalarda da daha performanslı çalışacak.
Aktif olarak kullanılacak Tesselation ile beraber poligon sayısı bu şekilde artıyor
Cihazın işlemcisinin gücünü, uygulamaların yoğunluklarına göre paylaştıran DirectCompute, bu sayede performansın artmasını sağlıyor. Ekran kartınızın gücünün verimli kullanılması için geliştirilen yazılımın bir artısı da, DirectX 10 ve 10.1’de de çalışacak olması.
{pagebreak::Nedir Bu Tesselation?}
Nedir Bu Tesselation?
Yeni DirectX sayesinde, Tesselation (Mozaik Döşeme) adı verilen bir teknoloji de programcılara sunulacak. Daha önce de DirectX kütüphanesinde yer almış olan bu özellik, aktif olarak kullanılamamıştı. Microsoft, bu kez Tesseletaion’ı sahaya hazır bir şekilde sürüyor.
Tesselation’dan önce (Yukarıda) ve sonra (Aşağıda)
Bu yeni özellik sayesinde, derinlik ve çıkıntılar artarak, istenilen obje daha gerçekçi bir şekilde ekran kartı tarafından yorumlanıyor. Tesselation için yayınlanan görsellerde de görüldüğü üzere, ekrandaki poligon sayısı artarak, çizilmesi gereken obje, girinti ve çıkıntılarıyla daha detaylı bir şekilde ekrana veriliyor.
{pagebreak::Multithreaded ve Shader}
Multithreaded ve Shader
DirectX 11 ile gelen özellikler bu kadarla da kalmıyor. Multithreaded adı verilen teknoloji sayesinde, DX11’in içinde bulunan Direct3D kütüphanesindeki bazı öğeler, çoklu işlemciler kullanıldığında, farklı çekirdeklerde hesaplanacak. Bunun yararı kısaca şu; performans artışı! Tüm verileri aynı çekirdekte işlemektense, farklı çekirdeklere paylaştırmak, ekran kartının verimliliğini artırmaya yönelik bir özellik.
#video_4927#
Shader Model 5 teknolojisini destekleyen DirectX 11, geliştirilen hesaplama tekniğiyle, bu konuda da yazılımcıların işini kolaylaştıracak. Konuyla ilgili işlemci kullanımını düşürerek performansa olumlu etkide bulunmayı planlayan yapımcılar, DX11 ile oyuncuların yüzünü güldürecek gibi gözüküyor. Peki, bu kadar yeni bir teknoloji, hayatımıza ne zaman girecek? AMD Radeon 5870 birkaç gün önce satışa sunuldu. Windows 7’nin de eli kulağında. Peki yapbozun eksik kalan kısmı ne olacak? Yani DirectX 11 destekli oyunlar hangileri ve ne zaman satışa sunulacaklar?
{pagebreak::DX11 Destekli Oyunlar Hangileri?}
DX11 Destekli Oyunlar Hangileri?
Sıradaki DirectX sürümünü ilk etapta kullanabileceğimiz oyunlar belli oldu. Diyelim ki, Windows 7 kurulu olan bir makineniz var ve ekran kartınız da, yine bu yazılımı destekliyor. Peki ya oyun? Neyse ki birçok yapımcı firma, konuyla ilgilenerek, DirectX 11 uyumlu oyunlar geliştireceğini duyurdu. Şimdilik yeni teknolojiye en çok destek veren firma, 3 oyun ile Codemasters. Yayıncı kimliğiyle bu konuda da önemli adımlar atan Electronic Arts‘ın, başta Crysis 2 olmak üzere 3 farklı oyunda imzası bulunuyor.
DirectX 11’i Kullanacağı Duyrulan Oyunlar:
:: Alien vs Predator
:: Battlefield: Bad Company 2
:: BattleForge
:: Crysis 2
:: Dirt 2
:: F1 2010
:: Race Driver: Grid 2
:: S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
{pagebreak::DX11 Desteğiyle İlk Hangi Oyun Çıkacak?}
DX11 Desteğiyle İlk Hangi Oyun Çıkacak?
Listeye baktığımızda, oyuncuların iştahını kabartacak yapımlar görmek mümkün. Ancak üzülerek söylüyoruz ki, duyurusu yapılmasına karşın bu oyunlardan bazılarının çıkış tarihi belli değil. Crysis, F1 2010 ve Race Driver: Grid 2, maalesef uzun bir müddet bekleyeceğimiz isimler.
#http://trailers.gametrailers.com/gt_vault/10918/t_dirt2_jumpjamlaunch.flv#
Buna karşın BattleForge geçtiğimiz 27 Mart’ta satışa sunuldu. Ancak DX11 desteğinin ekleneceği, verilen bilgiler arasında. Şimdilerde DirectX 11 için kullanıcıları en çok heyecanlandıran, tamamen bu teknoloji için yapılmış ilk oyun olma özelliğini taşıyan DiRT 2. Yarış türündeki yapımın görselleriyle büyüleyeceği tahmin ediliyor. Geri kalan yapımlar olan Alien vs Predator, Battlefield: Bad Company ve S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat önümüzdeki yılın ilk çeyreğinde satışa sunulacak isimler olacak.
{pagebreak::CryEngine 3 Teknoloji Demosu}
CryEngine 3 Teknoloji Demosu
Hemen hemen her kullanıcının aklında olan soru şu: “DirectX 11’i beklemeye değer mi?”. Henüz bu konuyla ilgili çok fazla görsel materyal bulunmasa da, bir takım karşılaştırmalar ve bazı teknoloji demoları mevcut. İşte onlardan biri olan CryEngine 3‘ün teknoloji demosunu, aşağıdaki videodan seyredebilirsiniz.
#http://a1.video.blip.tv/1000009102940/Kotaku-CryEngine3Demo393.flv#
{pagebreak::Beklemeye Değer mi?}
Beklemeye Değer mi?
Bunların Crysis 2 görselleri olmadığını belirtmek gerek. Ancak Crytek’in yeni oyunu, bu grafikleri resmedebilen CryEngine 3 adlı motor ile geliştirilecek. Işık ve gölge efektleriyle dikkat çeken demoda, çok fazla büyüleyici bir kareyle karşılaşmıyoruz. Ancak ışığın geldiği noktaya göre, gölgelerin yer değiştirip, boyutlarının farklılaşması, gayet gerçekçi duruyor. Fakat oyuncuların asıl görmek istediği, gerçekçi insan yüzleri ve otomobiller… Bunlar için kısa bir süre daha beklemek durumundayız.
Yeni kartlar ve Windows 7’nin çıkışıyla beraber, bu tür materyaller oyun dünyasında bolca yer alacak. Sonuç olarak, DirectX 11’i beklemeye değip değmeyeceğinden henüz emin olamıyoruz. Ancak şu bir gerçek, Crysis ve daha birçok oyunun grafiklerine hayran hayran bakarken, daha kaliteli görsellere sahip olacağız gibi görünüyor.
:: DirectX 11’den beklentileriniz nedir? Sizce DX10 ile DX11 arasında kayda değer bir fark olacak mı?
{{user}} {{datetime}}
{{text}}