Son yıllarda dijital oyun satışlarının artışıyla birlikte, kutulu oyunların geleceği giderek daha fazla tartışılmaya başlandı. 2007 yılında PlayStation 3 için çıkan Warhawk, hem fiziksel hem de dijital olarak sunulan ilk büyük oyunlardan biriydi ve bu, dijital medyanın oyun endüstrisinde önemli bir rol oynamaya başlamasının fitili oldu. Ancak kutulu oyunların tamamen yok olup olmayacağı konusu, hâlâ karmaşık bir tartışma olarak karşımızda duruyor.
Kutulu oyunların geleceği her ne kadar dijital medya ile sallantıda olsa da hala önemli bir pazar payına sahip
Dijital oyun satışları, oyun endüstrisinde devrim yaratarak fiziksel kopyaların satışını büyük ölçüde geride bıraktı. Özellikle büyük oyun şirketleri, gelirlerinin büyük bir kısmını dijital indirme ve mikro ödemelerden elde ediyor. Örneğin, Electronic Arts’ın oyun satışları büyük ölçüde “yenilenen gelir” yani çevrimiçi çok oyunculu oyunlarda yapılan mikro ödemelerden oluşuyor. Şu an AAA oyunlarının dijital satış oranı yüzde 40 ile yüzde 80 arasında değişebiliyor. PlayStation gibi platformlar, yıllık dijital gelirlerinin yüzde 70’ten fazla olduğunu bildiriyor.
Capcom’un yıllık raporunda, 2024’te dijital oyun satışlarının toplam oyun satışlarının yüzde 94’üne ulaşmasını beklediği belirtildi. Ancak bu oran, fiziksel oyunların neredeyse tamamen yok olacağı anlamına gelmiyor. Capcom, fiziksel oyun talebinin önemli olduğunu ve bu ürünleri piyasadan çekmeyi planlamadığını belirtti. Ubisoft’un üst düzey yöneticisi Chris Early de benzer şekilde, fiziksel oyunların tamamen yok olmayacağını ifade etti. Ancak, fiziksel oyun satışları azalmaya devam ediyor.
Kutulu oyunların azalan pazar payı ve devam eden talep
Günümüzde kutulu oyunlar, genel oyun pazarının küçük bir kısmını oluşturuyor. 2023 yılında, konsol oyunlarının yalnızca yüzde 17’si kutulu kopyalardan oluşuyordu, ancak bu yine de 9,5 milyar dolara denk geliyor. Bu rakam, geçen yılın en yüksek gişe hasılatına sahip filmlerinin toplamından daha yüksek bir meblağ. Sony’nin 286 milyon oyun sattığı geçtiğimiz yıl, 85 veya 86 milyonunun fiziksel kopyalardan oluştuğu hesaplandı. Bu, kutulu oyunların tamamen yok olmadığını, hâlâ önemli bir pazar payına sahip olduğunu gösteriyor.
Nintendo Switch gibi bazı platformlarda, fiziksel oyun satışları dijital satışlardan daha güçlü bir performans sergiliyor. Nintendo’nun yazılım gelirlerinin yaklaşık yarısı fiziksel kopyalardan geliyor. Ayrıca bazı büyük AAA oyunlar ve birinci taraf yapımlar, özellikle tatil sezonunda, fiziksel kopya satışlarında güçlü bir performans sergiliyor. Limited Run Games gibi şirketler, dijital olarak çıkan küçük oyunları fiziksel olarak basmakta ve koleksiyonculara sunmaktadır. Limited Run CEO’su Josh Fairhurst, fiziksel medyanın talebinin her zaman devam edeceğini belirtti.
Gelecekte fiziksel oyunların yeri olacak mı?
Xbox’ın disksiz Series S modeli ve Game Pass gibi dijital hizmetler, fiziksel oyunların geleceğini belirsiz kılmaktadır. Microsoft, fiziksel medya konusunda kesin bir strateji değişikliği planlamadığını belirtmiş olsa da, Xbox’ın dijital medyaya yönelme eğilimi devam ediyor. Analistler, Xbox’ın gelecekte tamamen dijital bir modele geçmesini bekliyor, Sony’nin ise en az iki nesil daha fiziksel medyayı destekleyeceğini öngörüyor. Phil Spencer, Microsoft’un fiziksel medyadan tamamen vazgeçmeyeceğini belirtmişti.
Fiziksel medyanın avantajları giderek azalıyor; diskler ve kartuşlar artık kurulum gerektiriyor ve genellikle büyük güncellemelerle birlikte geliyor. Dijital medyanın sunduğu hızlı erişim ve kolaylık, fiziksel medyanın cazibesini azaltıyor. Ancak, bazı oyuncular dijital medyanın kaybolma riskinden endişe duyuyor ve bu yüzden fiziksel oyunlara yöneliyor.
Kutulu oyunlar, dijital medyanın yükselişi karşısında zorlansa da tamamen yok olmaktan uzak. Fiziksel oyunlar, hala önemli bir pazar payına sahip ve koleksiyoncular ile geleneksel oyuncular arasında talep görmeye devam ediyor. Fiziksel medyanın avantajları ve dijital medyanın sunduğu kolaylıklar arasındaki denge, gelecekte oyun pazarında nasıl bir yönelime gidileceğini belirleyecek.
{{user}} {{datetime}}
{{text}}