Geçtiğimiz günlerde gerçekleştirilen GPU Technology Conference (GTC)’de ekran kartları ve yeni nesil teknolojileri, kullanıcıların ilgi odağıydı. Nvidia‘nın düzenlediği GTC‘de oldukça ilgi çekici teknolojiler tanıtıldı. Bunlardan biri olan PhysX, Ageia‘nın geliştirdiği bir grafik yonga setiydi. Şubat 2008‘de Nvidia’nın Ageia’yı satın almasıyla birlikte, PhysX teknolojisini de bünyesine katmış oldu. Teknoloj, GPU (Graphic Processing Unit) çekirdeğinden sonra, PPU (Physics Processing Unit) çekirdeğiyle de kullanıcıyı tanıştırmış oldu.
GPU Teknoloji Konferansı, 30 Eylül-2 Ekim tarihleri arasında Kaliforniya’da yapıldı.
PhysX, genişletme kartı olarak tanıtıldı. Teknolojinin ilk geliştirilme süreçlerinde, bilgisayar kasalarımızdan yeni bir slot‘u bu kart için harcamamız gerekecekti. Fakat artık, PhysX PPU‘ları, Nvidia’nın ekran kartlarına entegre edildi ve ekstradan bir slot harcamamıza gerek kalmadı. Yüksek grafik gereksiniminde, fizik motorunun GPU‘ya yüklenmesini engelleyecek yeni bir yonga seti denilebilir PhysX için. PhysX’in en büyük avantajlarından biri de, oyun programcılarına, modern oyunları kodlarken, fiziksel etkileşimlerde kendi kodlarını sıfırdan yazmaktan kurtarıyor olması.
{pagebreak::PhysX ve Oyunlar}
PhysX ve Oyunlar
Böylece fiziksel etkileşimler için harcanacak zamandan tasarruf edilerek, daha güçlü grafikler, fizik motorları ve daha güçlü optimizasyonlar sağlanabilecek. Aralarında Electronic Arts ve Take Two Interactive‘in de bulunduğu oyun firmaları, standart haline gelen bu teknolojiyi yeni oyunlarında kullanıyorlar. Batman Arkham Asylum, Mirror’s Edge Sacred 2, Dark Void gibi birçok oyun da, PhysX ile hazırlandı bile. PhysX’in desteklediği platformlar ise şunlar;
:: Windows (Windows 7, Vista, XP)
:: Mac OS X
:: Linux (32-bit)
:: Nintendo Wii
:: Xbox 360
:: PlayStation 3
{pagebreak::PhysX Şöleni}
PhysX Şöleni
Şubat 2008‘de Nvidia’nın PhysX‘i devralmasıyla birlikte, PhysX’i, CUDA’nın içine entegre etme çalışmları da başlamış oldu. Bu sayede PhysX’in mevcut ekran kartlarıyla entegrasyonu sağlandı. Intel‘in Havok FX‘i iptal etmesiyle birlikte de PhysX, piyasadaki tek donanımsal fizik motoru hızlandırıcısı oldu. Takvim yaprakları 2008 Ağustos‘unu gösterdiğinde Nvidia, GeForce 8 serisi için yayınladığı ekran kartı sürücülerinde, PhysX sürücülerine de ilk defa yer verdi.
Bu girişten sonra, günümüze dönelim ve PhysX’in GTC’de ne gibi yeniliklerle bizleri tanıştırdığına bakalım. GTC’nin (GPU Technology Conference) açılış konuşmasında, Nvidia’nın kurucularından ve CEO’larından Jen-Hsun Huang, birkaç yeni PhysX uygulamasının, yeni Fermi mimarisiyle birlikte kullanılmaya başlanacağını açıkladı. Bu sayede PhysX teknolojisi, bir adım daha öteye taşınmış oldu denilebilir. Şimdi isterseniz bu uygulamalara, ve motorun bize sağladığı güzelliklere kısaca göz atalım.
{pagebreak::SPH Akışkan Simulasyonu}
SPH-Akışkan Simulasyonu
Akışkanlar mekaniğinde, Navier-Stokes denklemleri olarak bilinen bir uygulama alanı vardır. Bu denklemler, tıpkı sıvı ve gazlar gibi, akışkanların hareketlerini tanımlamaya yarar. GTC’de tanıtılan uygulamalardan ilki de bununla ilgiliydi. Tanıtım demosunda 128.000 parçacık, gerçekçi akışkan davranışına sahip bir şekilde hareket etti. Her bir parçacık ayrı bir görsel unsurdu.
Görselden de tahmin edebileceğiniz üzere, PhysX‘in bu teknolojide payı bir hayli büyük. Fermi mimarisiyle düzenlenen ve gerçekçi fizik motorunun hızlandırılmasını sağlayan PhysX, 128.000 parçacığın, gerçek bir akışkanmış gibi hareket etmesini sağlıyor. Üstelik görsellik bir yana, bunu Navier-Stokes denklem çözümlerine uygun bir şekilde gerçekleştiriyor.
{pagebreak::Akışkan Görselleri}
Akışkan Görselleri
Bu büyüleyici şöleni bir de VİDEO olarak izlemek istiyorsanız buraya tıklayın
{pagebreak::Duvar Yıkım Demosu}
Duvar Yıkım Demosu
Şimdi de karşımızda, bir duvarın yıkımını konu alan uygulama var. Bu yıkım demosu, APEX yıkım modülü ve PhysX SDK Modülü ile simule edilmiş. Her defasında etrafa saçılan parçacıklar, PhysX’in ne kadar güçlü bir motor olduğunun altını çiziyor adeta. 10.000’den fazla parçacık, bu demoda gösterildi. Gölgeler ise, ortama uygun olarak gerçekçi bir şekilde demoya eşlik etmiş.
Bu demoda duvar, oyuncak adamların darbeleriyle yıkılmaya başlıyor, ve etrafa binlerce parçacık saçıyor. Duvarın mimarisi bile gerçekçilikten ödün vermemiş. Her darbede duvar daha da büyük bir yıkıma uğruyor ve sonunda yıkılıyor.
{pagebreak::Duvar Yıkım Görselleri}
Duvar Yıkım Görselleri
Duvar yıkımını bir de VİDEO olarak izlemek istiyorsanız buraya tıklayın
{pagebreak::Duman Topu Demosu}
Duman Topu Demosu
Çoklu ızgara yaklaşımını kullanarak, gerçekçi yoğun duman davranışı simule eden PhysX duman topu videosu, yoğun duman hareketini, topun hareketiyle entegre ediyor ve iki hareketi birbiriyle ilişkilendiriyor. Eulerian yolunu kullanarak hareket eden duman, saniyede 200.000 parçacığın simulasyonuyla oluşturulmuş. Tüm parçacıklar kendinden gölgeli hazırlanmış ve 200 gölge katmanı bu gerçek zamanlı işlemde GPU üzerinden çalıştırılmış.
{pagebreak::Duman Topu Görselleri}
Duman Topu Görselleri
:: PhysX teknolojisinin yeni nesil fizik motoru standardı olacağına inanıyor musunuz?
{{user}} {{datetime}}
{{text}}