2018 yılında RTX 2000 serisi ekran kartlarını tanıtan NVIDIA, bununla beraber pek çok yeni teknolojiyi de hayatımıza dahil etti. Sadece donanım ile kısıtlı kalmayan şirket, yapay zeka teknolojisinden faydalanan ve donanım ihtiyacını azaltan çeşitli yazılımları da kullanıma sundu.
Son olarak şirket, oyun deneyiminizi çok daha iyi hale getirecek DLSS 2.3 güncellemesini yayınladı. Ayrıca uzamsal ölçeklendirici olan NVIDIA Image Scaling özelliğine bir takım güncellemeler getirdi ve kullanıcıların görüntü kalitesini kolay bir şekilde karşılaştırabilmesi için ücretsiz ICAT’i tanıttı. İşte ayrıntılar…
NVIDIA Image Scaling (Görüntü Ölçekleme) neler sunuyor?
Yayınladığı GeForce Game Ready sürücüsü ile ölçekleme ve keskinleştirme algoritmasını iyileştiren NVIDIA, buna ek olarak “Image Scaling” (Görüntü Ölçekleme) özelliğini de geliştirdi. AMD’nin FSR teknolojisine rakip olarak konumlandırılan bu özellik, GTX 900 serisi ve daha üzeri ekran kartına sahip bütün kullanıcılar tarafından kullanılabiliyor.
Image Scaling teknolojisinin en önemli artısı ise DLSS gibi oyunun içine eklenme zorunluluğu bulunmaması. Kullanmak için tek yapmanız gereken Kontrol Paneli veya GeForce Experience üzerinden aktif hale getirmek. Oyuncular, burada bulunan slider sayesinde tek bir dokunuş ile görüntüyü kendi zevklerine göre keskinleştirecek ve ölçeklendirebilecek.
Özellikle RTX serisi ekran kartına sahip olmayan ve DLSS‘e erişemeyen kullanıcıların işine yarayan bu özellik, kullanıcıların güncel yapımlarda daha iyi performans almasını sağlıyor. Sunumda rakipleri ile de kıyaslama yapan NVIDIA, teknolojisinin performans söz konusu olduğunda görüntüyü zamansal olarak işleyen herhangi bir uzamsal yükseltme yönteminden daha üstün olduğunun altını çizdi.
Kıyaslamada AMD için optimize edilmiş iki oyunu (Resident Evil Village ve Godfall) kullanan NVIDIA, FSR‘a karşı kendi uzamsal yükseltme çözümü olan NVIDIA Image Scaling’i konumlandırdı. Ancak optimizasyon konusunda dezavantajlı olmasına rağmen performansıyla öne geçen şirket, hem FPS hem de görüntü kalitesi anlamında daha iyi performans sunmayı başardı.
Görüntü Ölçekleme özellikle eski nesil NVIDIA ekran kartı sahiplerini sevindirse de RTX serisi için de sunduğu avantajlar mevcut. DLSS ile aynı anda çalışabilen Image Scaling, sadece keskinliği artırmak için de kullanılabilir. Böylelikle DLSS‘in sağladığı kesinlik miktarı size yeterli gelmezse, Image Scaling için geliştirilen filtrelerden faydalanabilirsiniz.
NVIDIA tarafından verilen örnekte 4K çalışan bir oyunda FPS 30 civarında seyrederken, Image Scaling özelliği aktif edildiğinde bu sayı 46’ya kadar çıkıyor. Böylelikle çok daha akıcı bir oyun deneyimi sağlanıyor. DLSS çalıştırıldığında ise FPS 69’a kadar yükseliyor.
NVIDIA Image Scaling (Görüntü Ölçeklendirme) özelliğini Denetim Masası veya GeForce Experience aracılığıyla etkinleştirebilirsiniz. Her iki durumda da, oyun oynarken (GeForce Experience çalışırken) Alt+F3 tuşlarına basarak ve slider mekanizmasını kullanarak istediğiniz zaman keskinleştirme gücünü ayarlama seçeneğine sahip olacaksınız.
NVIDIA ICAT, karşılaştırmaları çok daha kolay hale getiriyor
NVIDIA, Image Scaling‘e ek olarak yeni karşılaştırma ve analiz aracı ICAT‘i piyasaya sürdü. Tamamen ücretsiz olan bu özellik, kullanıcıların ellerindeki fotoğraf ya da video gibi görsel materyalleri diledikleri gibi kıyaslamasını sağlıyor. Görüntüler, ICAT aracılığı ile A/B şeklinde hizalanıp kıyaslanabiliyor.
ICAT, dört adede kadar ekran görüntüsünü veya videoyu kolayca karşılaştırmamıza olanak sağlarken, bunları çeşitli modlarda kontrol etmemize olanak tanıyor. Kullanıcılar, elindeki görüntüyü istedikleri gibi hizalayabilir ve kırpma, kaydırma, belirli alanlara yakınlaştırma, döngüler oluşturma ve video oynatma hızını ayarlama gibi gelişmiş özellikleri kullanabilir. Kıyaslama yapabilmek için dosyalarınızın fotoğraflarda JPEG, PNG, BMP ve WEBP videoda ise MP4 veya WEBM biçimlerinde olması gerekiyor.
DLSS, çok daha akıllı hale geliyor
İlk olarak 2018 yılındaki NVIDIA lansmanında karşımıza çıkan DLSS (Derin Öğrenme Desteklli Süper Örnekleme), oyun dünyasının en önemli teknolojilerinden biri olarak kabul ediliyor. Bu özellik düşük çözünürlükte işlenen görüntüyü, yapay zeka kullanarak yüksek çözünürlüklü hale getirme mantığına dayanıyor.
DLSS, ekran kartı üzerinde ekstra bir yük olmadan yüksek çözünürlüklü kareler oluşturmak için yapay zeka ve makine öğrenimini kullanıyor. Böylelikle ortaya daha başarılı görüntüler ve performans çıkıyor. Bu teknolojinin görünen tek dezavantajı ise şu an için desteklediği ekran kartlarının sınırlı olması.
An itibarı ile DLSS’ten sadece RTX 2000 ve 3000 serisi ekran kartı sahipleri yararlanabiliyor. Ayrıca oyun geliştiricilerin de yapımlarını bu teknoloji ile uyumlu hale getirmesi gerekiyor. NVIDIA DLSS, şu an için 140’tan fazla oyun ve uygulamada en üst düzeyde görüntü kalitesi ve performansı sunuyor. Aşağıdaki görselde DLSS kapalı vs açık halini görebilirsiniz (ilk görseldeki kapalı).
NVIDIA Image Scaling ve FSR‘dan daha farklı ve üstün bir teknoloji olan DLSS, görüntüyü uzamsal olarak değil zamansal olarak işliyor. Tam bir ayrım yapmak gerekirse, NIS ve FSR görüntünün çözünürlüğünü artırırken sadece o anki kareye odaklanır. DLSS ise kaliteyi artırmak için hareket vektörleri ve önceki kareleri yapay zeka algoritmasından geçiriyor. Bu sayede çok daha iyi görüntüler sunmayı başarıyor.
Şimdi ise bu teknoloji DLSS 2.3 ile daha da gelişiyor. Yeni versiyon sayesinde Cyberpunk 2077 ve Doom Eternal gibi DLSS destekleyen oyunlardaki ayrıntılar daha iyi hale geliyor. Hali hazırda tüm uzamsal yükseltme teknolojilerinden daha iyi performans veren NVIDIA, artık partikül efektlerinde bile gerçeğe yakın görüntü sunuyor.
Detaylar konusunda da gelişmeler ile gelen DLSS 2.3, önceki sürümlere kıyasla doku kalitesinde ciddi bir artış sağlıyor. Bu sayede oyun içindeki kaplamalardan tutun rastgele bir kağıttaki yazıya kadar daha net okunabiliyor. Ayrıca, görüntü kalitesi, şirketin bu sürüm ile sunduğu tek yenilik değil.
Artan DLSS performansı, ekran kartının GPU çekirdeklerine daha az yük olacağı için performans, doğal olarak da oyunlardaki kare artışı da sağlanacak. Böylelikle RTX ve türevi teknolojiler için çok daha yeterli kaynağa sahip olacaksınız.
Rakipleri ile arasındaki farkı bizzat göstermek gerekirse, hem DLSS hem de FSR‘ı destekleyen oyunlarda NVIDIA’nın bariz bir şekilde üstün olduğunu görüyoruz. DLSS, orta ayarlarda bile ultrada çalışan FSR‘dan daha iyi görüntü kalitesi ve FPS değerleri vermeyi başarıyor.
Peki siz bu konu hakkında neler düşünüyorsunuz? DLSS 2.3, Image Scaling ve ICAT teknolojilerini nasıl buldunuz? Görüşlerinizi yorumlar kısmında bizimle paylaşabilirsiniz.
{{user}} {{datetime}}
{{text}}