Puan: 10/8.8
İş yeri stresi ve baskıcı düzenden sıkılanlar için Red Faction: Guerrilla bire bir. Mars‘ta geçen yapım, Arnold Schwarzenegger’in oynadığı Gerçeğe Çağrı (Total Recall) filmine benzer bir yapıya sahip. Dünyadaki kaynakları bitiren insanlık bu sefer de gözünü Mars’a dikmeye başlar.
Alec Mason ekmek için geldiği gezegende dayak buldu
Binlerce yıldır orada kızıl kızıl duran gezegen mitolojiye ilham kaynağı olmak dışında işe yarasın diye çalışmalar başlar. İnsanlık Mars’ı önce yaşanabilir hale getirir. Oksijen ve yağmur bulutları derken Mars’ın gezegenimizdeki çöllerden farkı kalmaz. Daha sonra burası EDF (Dünya Savunma Gücü) tarafından sahiplenir.
EDF askerlerinin içleri tasarımları kadar güzel değil
{pagebreak::2}
Mars Yeni Rüya mı Yoksa Kabus mu?
Gezegene, kolonileşme için birçok bina yapılır. Dünyada işsiz kalanların ekmek kapısı artık Savaş Tanrısı Mars‘tır. Emekçinin kardeşçe yaşadığı bu gezegen çok geçmeden baskıcı askeri gücün hedefi haline gelir. EDF iş ve sınırsız özgürlük vaat ettiği insanları demir yumrukla yönetmeye başlar.
Heyyt! Amele gücü
İşte bu durumda, Red Faction adlı Gerilla hareketinin ortaya çıkmasına neden olur. Oyuna EDF‘in en baskıcı olduğu bir dönemde başlıyoruz. Kontrol ettiğimiz karakter Alec Mason, kardeşiyle buluşmak ve yeni işler bulmak için Mars’a gurbetçi olarak gelir. Alec‘e kardeşi gezegenin durumunu anlatmaya başlar.
Mars’da bir gece yürüyüşü için gerilla olmaya değer
EDF zevk için insanları öldüren, onları hayattan bıktırıp isyan etmesini engelleyen tutumlar içerisindedir. Ancak Red Faction adlı hareket bu durumu engellemek için yasa dışı yollardan varlığını sürdürmektedir. Bu işlerle ilgisi olmayan Alec’in hayatı Gerilla olduğu ortaya çıkan kardeşinin askeri güçler tarafından idam edilmesiyle değişir. Karakterimiz bu olayın intikamını almak için Red Faction’a katılır.
{pagebreak::3}
İsyan Başlıyor
Hatta o kadar gaza gelmiştir ki çok geçmeden hareketin en büyük sembolü ve yardımcısı olur. İşte bu sırada kontrolde bize geçmiş oluyor. Yapım dünyanın en ilginç hasar motorlarından birine sahip. Geçtiğimiz yaz çıkan Prototype gibi etraftaki zarar verebiliyoruz.
Binalar inanılmaz bir gerçekçilikle yıkılıyor
Ancak buradaki hasar modellemeleri Prototype’dan çok daha başarılı. Yapımcılar oyunlarından o kadar emindi ki, Red Faction: Guerrila’yı çok farklı bir yolla halka tanıttılar. Londra’da bir arabanın içerisinde oyunun orijinal kopyaları dolduruldu. Daha sonrada, yanına sopa, balyoz gibi parçalayıcı eşyalar koyuldu.
Orjinal oyuna para vermem, arkadaş
Yoldan geçenler bu eşyaları kullanıp arabayı parçalayarak içindeki kopyaları almaya başardılar. Böylece hem stres atıp hem de bedavaya orijinal ürün sahibi olmuşlardı. Aslında bu oyunun yapısına uyan en gerçekçi tanıttımdı. Çünkü RF:G’de modifiye edilmiş Geo-Mod 2.0 ve Havok motorları sayesinde her şeye zarar verebiliyoruz.
{pagebreak::4}
Tüm Gezegen Hasar Alıyor
Mason elindeki balyoz sayesinde koca binaları bile yıkıyor. Prototype’da tüm binaları yıkmak mümkün değildi ama burada, her şeyi yok edebiliyoruz. Mars‘da hurda parçaları paradan bile daha değerli. Oyun Fallout ve Mad Max gibi Post Apocalyptic (Kıyamet sonrası) bir ortamda geçiyor.
Yaşasın hurda madeni buldum
Bu yüzden genel mimariyi bozmak istemeyen Gerillalar, silahlarını, binalarını hep parça metalden yapıyorlar. İşin şakası bir yana ekonomi sistemi de RF:G‘nin yok etme motorunun bir ürünü.
Bu tarz kullanılmayan araçlar, oyunda para kazanmanın en iyi yolu
Yıktığımız binalardan, parçaladığımız arabalardan, kısacası hasar alabilen her şeyden hurdalar topluyoruz. Daha sonra gerilla kampında bu parçalar sayesinde yeni silahlar ve upgrade (gelişim) alabiliyoruz.
{pagebreak::5}
Mars’ın Balyoz Gücü
Yapımda, tabanca, taramalı tüfek, roket atar, mayın, el bombası gibi günümüze ait silahlar var. Bunun dışında bilimkurgu yüklü tasarımlara sahip silahları da kullanabiliyoruz. Silahlar başta fazla işe yaramazken, onları geliştirdikçe çok daha yıkıcı hale geliyorlar.
EDF askerlerini kızartmak yapımın en zevkli yanlarından
Özellikle roket atar düşmana zarar vermek için birebir. Elektrik atan silah ise, toplu EDF katliamlarında çok başarılı. Tüm bunlara rağmen hiçbir şey, balyozun yerini tutmuyor. Gezegene maden işçisi olarak gelen Mason‘ın isyana katılırken kullandığı balyoz oyunun en güçlü silahı.
Thor bile çekiciyle böyle zarar veremezdi
Tek bir balyoz ile koskoca binaları yıkabiliyoruz. En güçlü silahlarla bile nişan almak zor hatta mermi bitiyor. Ama balyozla bir düşmanın üzerine koşup onları öldürmek stres atmak için birebir. Zaten oyunun simgesinin balyoz olmasından herşey anlaşılıyor.
{pagebreak::6}
Kızılca Kıyamet Kopuyor
Red Faction‘ın para sistemi gibi dövüş sistemi de, hasar motoruna uygun hale getirilmiş. Grafik ve fizik motoruna bu kadar uygun bir oynanış sistemi az görülür. Birebir dövüşlerde neredeyse hiç şansımız yok. Ancak Mars’ı ve binaları silah olarak kullanırsak koskoca bir orduyu bile yenebiliyoruz.
Nişan alma sistemi iyi olabilir ama oyun teke tek dövüşlere göre tasarlanmamış
Alec yavaş olduğu için birebir dövüşlerde daha silahı değiştirmeden hemen vurulup ölüyoruz. Ancak binaları patlatıp askerlerin üzerine yıkarsak neredeyse yenilmez oluyoruz. Yapımın bu dövüş sistemi, çok zevkli. Binalara mayın döşeyip düşman fark etmeden patlatalatılıyor.
Eğitim bölümü gerillanın el kitabı şeklinde hazırlanmış.
Ya da onların gideceği köprülere pusu kuruyoruz. Prototype‘da dövüşürken düşmanın üstüne bina yıkma gibi bir özellik yoktu. RF:G bu konuda üstün bir başarı yakalamış.
{pagebreak::7}
Uzay GTA’sı
En başarılı örneğinin GTA olduğu dev haritalı oyun sistemi burada var. Marsı istediğimiz gibi dolaşabiliyoruz. Bunun içinde araçlar kullanıyoruz. Araçların tasarımları çok etkileyici olmuş. Hem çöl aracı hem de askeri araç özelliklerine sahipler.
Mad Max’e gönderme mi?
Arazi aracı, kamyon tarzında özel araçlar, tek kişilik araçlar oyunda mevcut. Bunun dışında Mars’da bulunan ve yabani bir halk olan Marauders’ın Mad Max filminden fırlamışa benzer araçları var. RF:G’de araçları sadece yolculuk etmek için kullanmıyoruz. Onlarda aynı zamanda silahımız. Düşman binalarına bodoslama dalıp onları yıkıp geçebiliyoruz.
Evlere servisimiz vardır
{pagebreak::8}
İnsanları Özgürleştirin
Bir gerilla olabiliriz ama kesinlikle kötü niyetli değiliz. Aynı şekilde oyundaki fizik motoru her şeyi yok etmeye izin veriyor ama bunu masum insanlar üzerinde kullanmak doğru değil. Oyunda Godfather‘dakine benzer bir sistem var. Godfather’da harita üzerinde belirli noktalara haraca bağlayıp, suç imparatorluğumuzu geliştiriyorduk.
Düşmana verdiğimiz her hasar otoritelerinin azalmasını sağlıyor
Red Faction’da ise, harita üzerindeki EDF binalarını yok edip onların gücünü azaltıyoruz. Baskıcı rejimin gücü azaldıkça, Mars’daki masumların morali artıyor. Böylece, gerilla hareketine daha çok destek verip ona katılmaya başlıyorlar.
Dev Mech’ler EDF üstlerini yıkmak için pratik bir çözüm
İlk başta haritalar ufak boylarda, bölüm atladıkça açılan yeni şehirler ve bölgeler daha da büyüyor. Bu haritaları açmak için, her şehirdeki görevleri yapmak lazım. Yeni görevler açmak için, bölgedeki EDF binalarını yok etmek gerekiyor.
{pagebreak::9}
Psikolojik Savaş Ön Planda
İlk başta bizi gören insanlar, bu savaşın zaten kaybedildiğini niye uğraştığımızı söylüyor. Ancak Mason görevlerini başardıkça, halkın inancı ve morali yerine geliyor. Bizi desteklemeye başlıyorlar. Hatta karakterimizi görenler ona övgüler yağdırıyor.
Bu yerlerden hem Mars hem de Dünya’yla ilgili haberleri izleyebiliyoruz
Arabalarına el koymak istediğimiz zaman seve seve veriyorlar. Ona büyük bir kurtarıcı gibi davranıyorlar. Ancak tüm bunlarında bir bedeli var. Kazayla masumları öldürürsek, ya da onların binalarına zarar verirsek, insanlar bize terörist muamelesi yapıyorlar. Etrafta pek hoş karşılanmıyoruz.
EDF karakterimizi yok etmek için şehirleri bombalamaktan çekinmiyor
EDF güçleriyle çatışmaya girdiğimiz zaman, umutsuzluğa düşüp teslim olmamız için konuşma yapıyorlar. Etrafta bulunan propaganda cihazları da halkın moralini bozmaya çalışıyor.
{pagebreak::10}
Mars’da Yaşam Bir Garip
Bir de ayın karanlık yüzü var. Oyun çok zevkli, stres atmak için birebir ama garip şeyler de olmuyor değil. Gezegenin atmosferinden midir nedir? Tüm araçlarda bir lastik top etkisi var. Hızla giderken bir kayaya çarptıklarında, sanki hiç ağırlıkları yokmuş gibi fırlıyorlar.
Yer çekimsiz ortam olsa ancak bir araç bu kadar zıplar
Her şeyin yıkılması gerçekten güzel ama Mars‘daki tüm yapıları Veli Göçer mi yapmış? Bir dipçik darbesiyle bile koca duvarları kırmak mümkün. Grafikler ise oyunun eksi yönlerinden. Tüm ayarlar açıkken bile yapımın çok etkileyici grafikleri yok.
Görevler videolu şekilde anlatılıyor
Ama yine de grafikler Prototype‘dan daha başarılı. Tüm oyunun aslında hasar motorunun özelliklerini tanıtmak için yapıldığı belli. Ancak yapımcılar içi boş bir oyun yapmak yerine Red Faction: Guerrilla‘ya bol bilimkurgu soslu leziz bir senaryo eklemişler. Grafikleri ve bazı komik hataları önemsemezseniz, yapım zorlu bir günün sonunda tüm yorgunluğunuzu alıp yüzünüzü güldürecek.
Puan: 10/8.6
:: Oyunun hasar motoruyla ilgili fikirleriniz neler?
{{user}} {{datetime}}
{{text}}