Günümüzde neredeyse her gün farklı bir teknolojinin geliştirilmesine şahit oluyoruz. Sağlıktan eğlenceye kadar her alanda yapılan yenilikler, hayatımızı kolaylaştırıyor ve değiştiriyor. Ancak bugün geliştirilen bazı teknolojilere baktığımızda, aslında yeni olmadıklarını görüyoruz. Örneğin bugün kullandığımız VR (sanal gerçeklik) başlıklarının ilk örneklerinden birinin hayatımıza 1995 yılında girdiğini biliyor muydunuz?
Nintendo Virtual Boy olarak bilinen bu konsol, tarihteki ilk sterioskopik (derinlik yanılsamasına sahip) 3D oyun konsoluydu. Peki zamanının çok ötesinde bir teknolojiyi 1995 yılında hayatımıza sokan Nintendo neden başarısız oldu?
Tarihin ilk VR seti Nintendo Virtual Boy
Nintendo Virtual Boy 1991 yılında Japonya’da geliştirilmeye başlandı. O dönemlerde tüm üreticiler 3D konsol üretme çabasındayken, daima yeni ve farklı şeyler denemeyi seven Japon şirket, geleceğin sanal gerçeklikte olduğuna inanıyordu. Hatta bu inancı birazcık abartan Nintendo, Japonya’da sadece bu konsolun üretimi için bir fabrika bile inşa etti.
Konsol dört yıllık uzun geliştirme sürecinin ardından 1995 yılında piyasaya çıktı. Zamanının ötesinde olan Nintendo Virtual Boy, 32 bit işlemcisi, sterioskopik 3D ekran ve dahili stereo hoparlörler ile oldukça etkileyici bir donanıma sahipti. Şirket 32 bit işlemciyi ve 3D ekran teknolojisini ilk defa bu konsolla oyunculara sunmuştu.
Ancak dediğimiz gibi yıl 1995’ti ve dönemin teknolojisi, bu tarz bir atılıma hazır değildi. Üstelik planlanandan uzun süren geliştirme süreci, sorunlar çıkararak her şeyi daha kötü hale getirmişti. Şirketin ana akım konsolu Nintendo 64’ün çıkışı nedeniyle iyice dar bir takvime sıkışan Nintendo Virtual Boy, piyasaya çıktığında hazır değildi.
Neden başarısız oldu?
Pek çok sorunu da beraberinde getiren bu erken çıkış, cihazın beklentileri karşılayamamasına neden oldu. Sorunlardan en önemlisi ekran kısmındaydı. Konsolun üç boyutlu ekranı sadece kırmızı ve siyah renklerden oluşuyordu. Çözünürlüğü oldukça düşük olan ekran, kullandığı teknolojiden dolayı ses çıkarıyor ve baş ağrısına neden oluyordu.
Bir başka önemli sorun ise taşınabilirlik kısmındaydı. Adeta göz doktorlarının muayene koltuğunu andıran bir tasarımla gelen konsol, bir masanın üzerinde sabit durmanızı ve kafanızı yaslamanızı gerektiriyordu. Pek de ergonomik olmayan bu durum, taşınabilirliği öldürürken, VR teknolojisini kullanmanın anlamını da ortadan kaldırıyordu.
Belirttiğimiz gibi erken çıkış yapan Nintendo Virtual Boy, oyunlar konusunda da yetersizdi. Uzayan geliştirme süreci Nintendo gibi özel oyunlarda güçlü olan bir şirketi bile zorladı. Bu nedenle konsola özel olan yapımlar yetersiz ve kötüydü Sayısı da az olan bu konsol özel oyunlarının sadece sadece 14 tanesi Japonya dışında yayınlandı.
Son darbeyi de fiyattan yiyen Virtual Boy, uzun ve zorlu geliştirme sürecinin sonucu olarak maliyetli bir konsol oldu. Bu nedenle o dönem için 180 dolar bir fiyatla çıkış yaptı. Ancak insanlar anlamadıkları ve hakkında çok da iyi şeyler duymadıkları bu cihaza 180 dolar ödemek istemedi. Bunun sonucu olarak tarihteki ilk VR oyun konsolu, çıkışından sadece 1 yıl sonra ömrünün sonuna geldi. Nintendo tüm oyunların ve konsolun üretimini durdurarak projeyi sonlandırdı.
Neyse ki bu başarısızlığa rağmen yeni şeyler denemeyi bırakmayan şirket, bugün Nintendo Switch ve 3DS gibi yenilikçi ürünler sunmaya devam ediyor.
{{user}} {{datetime}}
{{text}}