AMD’nin pazar payı rakibi Intel’i asla geçmedi; hatta yarı yarıya bile olmadılar. Son zamanlarda mali sıkıntılarından bir türlü kurtulamayan AMD buna rağmen hem işlemci hem de grafik tarafında oldukça iyi işler çıkartıyor. Yeni nesil konsollardan gelişmiş kurumsal çözümlere kadar her yerde AMD markasını görmek mümkün.
ATI ve AMD birleşmesinin en popüler
ürünlerinden birsi: AMD 690G yongası
Tümleşik işlemcileri düşününce elbette çok sınırlı, belki yalnızca grafiksel masaüstünü ve arayüzü gösterecek kadar işlem gücü barındıran sistemler aklımıza gelirdi. Çok değil bundan 4-5 sene evveline kadar zaten tümleşik grafik çözümleri işlemciler üzerinde değil kuzey köprüsü olarak adlandırdığımız, şu an için ise tamamen işlemcinin içine gömülü olan kısımda bulunurdu.
Kuzey köprüsünden buralara
Teknolojinin evrimi durmak bilmiyor ve artık kuzey köprüsü dediğimiz bellek ve işlemci kontrolcüsü yonga ortalıkta kalmadı. İşlemci hem belleği, hem ana sistem veri yolunu ve hem de harici grafiği yönetiyor, üstüne üstlük bir de üzerinde tümleşik grafik işlemcisi barındırıyor.
Tümleşik grafik işini en iyi kıvıran ise zamanında bünyesine kattığı ATI’ın gücünü kullanarak konsollara hükmeden AMD. Firmanın geçtiğimiz senelerdeki tümleşik grafikli işlemcileri Trinity çekirdeğinden yeni Kaveri çekirdeğine geçişle birlikte bağımsız ekran kartı olmadan oyun oynama hayallerimiz bir kere daha alevlendi.
{pagebreak::Performans ve Testler}
İşin performans kısmına baktığımızda saat hızlarını sabitleyip yaptığımız testlerde iki nesil arasında ciddi miktarda, basit bir iyileştirmeden daha fazla fark görebiliyoruz. 32 nanometreden 28 nanometreye inen çekirdek aynı termal seviyede içeriye daha fazla performans “eklenebiliyor”.
Test sistemi ve testler
Test ettiğimiz sistemde AMD’nin Trinity çekirdekli A10 5800K işlemcisini biraz yavaşlatarak test için mühendislik örneği tedarik edilen Kaveri çekirdekli işlemciyle aynı hıza, 3,1 GHz normal, 3,8 GHz turbo hızlarına çektik. Bellek hızlarını ve grafik işlemcilerdeki paylaşımlı bellek miktarlarını sabitledik.
İşlemci testlerinde genellikle iki çekirdek aynı saat hızında kafa kafaya, Kaveri biraz daha önde. Cinebench testinde işlemci skoru Kaveri tarafında 300’ken Trinity’de ufak bir farkla 278 puanda. AMD’nin mimarisine göre iyileştirilmiş LZMA algoritmasını kullanan 7-Zip performans testinde durumlar kafa kafaya. PCMark 8 Home Accelerated testinde ise 3260’a 3110 yenilenmiş çekirdek önde. Ama bizim esas ilerleme beklediğimiz şey grafik performansı.
Konsoldan ne farkı var?
Ufak tefek teknik farklar haricinde aslında, örneğin PlayStation 4‘ün içindeki işlemci yongasıyla AMD‘nin şu an herhangi bir tedarikçiden satın alabileceğiniz işlemcinin çekirdeği neredeyse aynı. Jaguar kod adlı işlemci çekirdeğinden dört yerine 8 tane mevcut. Yanındaki 18 tane hesaplama birimi de işin içine girince kağıt üzerinde yüksek bir performans almak mümkün.
Fakat konsolda gördüğümüz grafikler ve akıcılık için bağımsız bir grafik kartına ihtiyaç olduğu muhakkak. Burada aslında başlıktaki soruyu yanlış sorduğumuzu anlıyoruz. Mesele konsolun bir farkının olması. Konsol oyunları, donanım sabit olduğu için geliştiriciler tarafından rahatça bir kalıba oturtularak işlem gücüne göre daha iyi grafik değil sabit güce uyarlanmış grafik özelliklerine sahipler. Konsollar dışında sahip olamayacağımız bir özellik. O nedenle biz kendi işimize dönelim.
Grafik performansı iyileştirmeleri
AMD her nesilde adım adım tümleşik grafikle daha iyi oyun oynatma konusunda aşama kaydediyor. HD 7000 serisinden R7 grafik çekirdeğine geçişle birlikte performansta da artış oldu. Ufak bir örneği aşağıdaki 3D Mark testlerinin grafik skorlarında görebilirsiniz. Burada da saat hızları ve paylaşımlı bellek hızları aynı.
Elbette bu iyileştirmeler en güncel oyunları oynayacak kişiler için çok fazla anlam ifade etmiyor. Peki ne kadar güçlü olursa olsun tümleşik grafik neden orta seviye bir ekran kartının yarısı bile olamıyor?
{pagebreak::Tümleşik Grafik Çözümlerinin Önündeki Engeller}
Performans nerede kuma saplanıyor?
Tümleşik grafikler masaüstünü gösterebilmekten çok daha fazlasını yapabilmeye başladığından beri oyun oynamaya çalışan herkes bilir ki bazı noktalarda performans sorunu yaşanması kaçınılmazdır. Bu sıkıntıların oluşma nedenlerini anlatalım.
Paylaşımlı bellek konusu en büyük yara. Bir ara bazı tümleşik grafik çözümlerinde kuzey köprüsünün yanına hızlı bellek modülleri gömülerek sistem belleğinden ayrıştırılmıştı. Performans doğrudan arttı elbette. Fakat bu bellek modülünün anakarta sabitlenmesi hem maliyet artırıcı hem de zor bir işti. Dolayısıyla kullanıcılar ana karta o kadar fark vereceğime iki alt model işlemciyi alır yanına gider orta seviye ekran kartı alırım dedi.
Sistem belleği çözümü elbette maliyet olarak çok iyi fakat çalışma hızları, bellek veri yolunun darlığı ve en nihayetinde araya giren farklı veriyolu yapıları nedeniyle oluşan gecikme performansı kötü etkiliyor. Özellikle çözünürlüklerin Full HD’ye doğru yakınlaşması oyunların daha fazla belleğe ihtiyaç duymasına sebep oluyor. Bu çözünürlükten doğan bellek performansı ihtiyacı nedeniyle tümleşik grafik yongaları sürekli bu darboğazla karşı karşıya kalıyor.
Performans ve sıcaklık bağıntısı
Yüksek performanslı yongalar düşük performanslı çağdaşlarına göre daha fazla enerji harcar ve bunun sonucunda daha yüksek miktarda ısı üretir. İşlemcilerin ise yakabilecekleri elektrik, asalabilecekleri ısı, üzerlerinde taşıyabilecekleri soğutucuların nitelikleri ve en nihayetinde soketi eritmeden çıkabilecekleri çalışma sıcaklıkları bellidir.
Grafik kartları ise fazladan enerji bağlantıları ve gelişmiş, çok daha fazla alana yayılabilen soğutma çözümleriyle fiyat segmentine göre performans ve nitelik olarak sıralanabiliyor. Bu kısıtlamalar nedeniyle işlemcinin içindeki grafik işlemcileri maalesef arzuladığımız seviyeleri göstermek konusunda hep sıkıntı yaşayacak.
Güzel makale berkin.
Hayal değil, ama çok zor. İki yönde gelişme lazım:
1. Direct-x ve kullanılan diğer API’lerin ve driverların kaynakları daha iyi kullanacak şekilde (daha fazla performans daha az ısınma) iyi yazılması lazım. Bu konuda AMD’nin bir çalışması vardı, Direct-X’in yerine geçecek AMD Mantle gibi yapıların yaygınlaşması lazım. Nvidia’nın da bunun muadili ama Direct-x tabanlı bir çalıması var.
2. İşlemcinin yüzeyinin büyütülmesi (soğutmanın artması için) ve örneğin sıvı soğutmanın standart olması gibi gelişmeler olaiblir. (Tabi bu da aslında bu işin amacına aykırı) ya da ekran kartının CPU gibi board üzerinde bir yere konumlanması çözüm olabilir. Bu arada ekran kartının kendi RAM bölgesi de olması gerekecek. Öyleyse bunun ekran kartının olmasından ne farkı var diye soracaksınız? Yok. Zor dediğim de işte bu….
Laptoplarda onboard ekran kartları çok fena iş yapmıyor. Ama BF4, Call of Duty, Crysis gibi oyunlarda bu harici ekran kartı mecburiyeti kolay kolay ortadan kalkmayacak gibi duruyor.
Oldukça yaklaştılar. Çalışma videoları mevcut.
Gerçekten başlıktan tutunda içeriği:
yanlış girişle
yanlış gelişme ve yanlış sonuç analizleriyle dolu olan hem kompozisyon hem teknoloji değerlendirme açısından ibretlik olmuş.
Bir trinity kullanıcısı olarak 2012’de inventusa ilk geldiğinde alan biri olarak hayretler içersinde okudum.Bu makalenin başlığı
“amd ekran kartsız oyun oynatabiliyor”
“amd apu orta halliye orta yol”
“fazla paranız yoksa apu var”
daha farklı bi sürü umut kesici değilde umut dağıtıcı başlık ve içerikten oluşan ve insanlara yol gösterici bir amaç taşıyan bir şey olmasını beklerdim.
Makaleyi okuyan bir orta okul lise öğrencisi yazılan teknik terimlerin hiçbirini umursamaz.Cümlede aradığı oyunların orta halli çalışıp çalışmadığıdır.
Burda yazarın yapması gereken apu parası az olan insanların tercihi olabileceği yanında mutlaka 1833 ve yukarı hızda 2×2 ya da 2×4 gb ramlerin alınması gerektiğini ve gpu çekirdeğine çok az oc ile olağanüstü işler başarabildiğini yazabilmekti.
Ama teknik terimlerle boğulmuş.Paranızı boşa vermeyin video oynatır ama oyun ıhıhhhh karamsarlık pomplamak ve insanları pahalı ürünler almaya zorlamak.
Bugün bi i3 ya ad bi fx 4100,4300 alabilen insanlar bunların yanına da ahım şahım ekran kartları alamazlar alacakları 6670,7770 ya da 640, 630 alabiliyorlar bunun yerine bu insanları apuya sevk etmek iyi niyetli bir davranış olabilirdi.
Her neyse.
a6 işlemcim var radeon 8450 ekran kartı var ustunde , diablo 3 reaper of soul oynuyorum çatır çatır …
Teknoloji ilerliyor
Amd önce işlemcilerini falan bir düzeltsinde. Heralde çatır çatır yanar o bilgisayarlar
18:06 Da yorum yapan arkadas, a10 6800k black edition işlemcim var, stok fanı ve 1 tane 20cm lik kasa sogutma fanım var, OC ile çalıstıryorum 5ghz (orj 4,1) ve sıcaklık 40 derecenin üzerine hiç çıkmadı (RTW 2 oynuyorum). HD 8670D ekran akrtı var içinde. intel e ve harici ekran kartına tonla para vermenin lüzümu yok, 500 liralık ekran kartlarıyla aynı perfomansı verıyor. Orta seviye bir masaüstü için performansı muhteşem.
htpc sistem kurucaklar icin ideal islemci bence
Çok da imkansız değil. Şu anki haliyle bile ortalama bütçeye hitap ederek FullHD de iyi sonuçlar alınıyor. Peki neler olabilir? Ram hızları artarak ilerler, shader unitler çekirdek içine tıka basa konursa gittikçe iyileşir. Ancak denildiği gibi en yeni oyunları en iyi şekilde oynamak için gereken şey malesef günümüz için harici ekran kartı. Kaldı ki 4K hayatımıza ufaktan giriyor…
Bende AMD A10 4600M var 7660g-7670m ekran kartı var.2007den önceki oyunlarda full hd hiçbir sıkıntı yok.2007den sonraki oyunlarda driver sıkıntılı kendi sitesindelki driverler çalışmıyor.Kendi üreticinizin sistesinden örneğin Samsung Dell .
Birde ısınma sorunu var.Son gelen driver ile oyunlarda 30-40 fps attımıyorum artış oldu ama bu sefer de ısınma sorunu oluyor.Altında fan varken bile 3 kere kapandı pc 1.5 saat oynama ile World İn Conflict’De
amd kaldiysa iş
A10-7850K ile F HD olmadan güncel oyunları çok rahat oynayabilirsiniz, ki bazı oyunları F HD ile 30 fps civarında oynatabiliyor. AMD bunu daha da ileri götürecektir.
AMD’ nin APU’ larını çoook geliştirmesi gerekiyor ama şu da bir gerçek ki intel hd 4000 serisinden kat ve kat iyi mantle ile birlikte BF4 orta ayarlarda 1920×1080 çözünürlükte 30 fps ortalama veriyor. Bir de işin şu yanı var r7 250 gibi orta alt seviye bir ekran kartıyla en az @ performans artışı sunuyor bu apular bizlere.
tamam belki zamanı fhd oyanayacaksınız birçok oyunu ama 30-35 fps de oynayacakken o günün koşullarında harici ekran kartlarının çekirdek hızı 2ghz gibi bir hıza erişirse tek kartla 4k ultra oynanabilir.
Olay tamamen kullanıcının ne beklediği+en fazla ne bulabileceği+neyle yetindiği ile alakalı.
Benim yakın gelecekte teknolojiden beklentim içinde grafik birimi olmayan bir 4770k ve fiyatın günümüzdeki 4770k dan en az 100-150 lira aşağı olması
sonuçta ne alırsan al üretim maliyeti satış fiyatının 4’te 1’i olurken kaça satıyorlar? yakında harici kart olayı bitecek …
Bana kalırsa harici ekran kartı satışı hiçbir zaman bitmez. Intel’in bu işi başarması için Thomas Edison’un ampülü icat ettiği gibi kimsenin bilmediği bir teknolojiyi icat etmesi gerekiyor.
intel nvidia’yı alırsa hd4000 vs gibi adla cpuya koyduklarının yerine gt750m gibi bişeyle birleştirirse amd ayvayı yer…
ama bu imkansız.
Amd yazılım konusunda biraz daha iyi adımlar atması gerekiyor.
Intel Irıs (5100) ve Intel Irıs Pro(5200)üde test edip ekran kartsız oyun olur muymuş olmaz mıymış bi görün derim ben 😉
amd fena değil ama yinede işlemci intel ekran karrtı nvıda tek geçerim …
abi amd ne yaparsa yapsın intel dururken yüzüne bakmam
ps4,xbox one alırsan amd’li cihazların olur…
hatta mac pro alırsan cpu intel ekran kartı amd oluyor…
amd ancak aklını oynatır dev bır sektor varken boyle ıse yapmaları kısa vadede mumkun degıl kapıtalızmden bahsedıyoruz
Piyasaya çıktığında, diğer şirketler nasıl cevap verecek bakalım.
bunu hiç düşünmedim yav
Hayir Anlamadigimda bu aslinda XBOX dan ve PS4 dan bahsediyosun piyasanin en iyi iki oyun konsolu AMD yi secti diye almicaz mi ?
oldu MacPro da almayak kardes Nede olsa sacmalikda burda Amerikan sirketi olan Microsoft ve Apple in islemcilerinde Israil mali olmaya Amd yi kullanmasi demekki Intel bi durup nefes alcak ondan sonra dusuncek ilk once
A10-7850K işlemcisinden habersiz birsürü kişi var hala bu sayfadan bilgi edinebilirsiniz biraz
http://www.donanimhaber.com/Fusion%20A10-7850k/
benim fikrim bu işe kalkışmazlar bir risk var
amdnin cok eksiği var nvidia daha iyi bence
Nvidia’nın masaüstü ya da konsollar için APU’su yok. Sadece tablet ve telefonlar için ürettiği Tegra platformu var ki onun da 5. nesil oldu hala hiç bi ürünü yaygınlaşmadı, ya düşük performans ya da aşırı ısınma ya da son çıkan K1 de olduğu gibi yüksek güç tüketimi sorunlarından tercih edilmedi…
Bu arada Kaveri en gelişmiş onboard vga da olsa hala yüksek kalitede akıcı oyun deneyimi isteyenler ekran kartı almak zorunda…