Reklam

Bu Oyunlar Neden Başarısız Oldu?

1
Reklam

Araştırmalara göre rol yapma (RPG) oyunlarının tarihi ilk çağlara kadar dayanıyor. İnsanların kendine özel bir karakter yaratıp, belirli kurallar doğrultusunda maceraya atıldığı bu tür zamanla gelişmeye devam etti. Masaüstü RPG‘ler internetin bulunmasıyla birlikte sanal dünyaya da taşındı.


World of Warcraft oyuncuları, kendilerini kurtaracak yeni bir online oyun bekliyor

Ultima Online, Dark Age of Camelot ve Everquest gibi oyunlarla rüştünü ispatlayan MMORPG türü (devasa online oyun) World of Warcraft‘ın piyasaya çıkışıyla dünya çapında ünlü hale geldi.

Reklam


Aman, Warcraft oynarken bu hale gelmeyin !

Şu anda WoW macerasını 30 milyona aşkın oyuncu yaşıyor. Kullanıcılarından ayda 10 dolar civarı bir ücret alan Blizzard‘ın cirosunu tahmin edebilirsiniz. Bu kârlı sektör, birçok yapımcının da ilgisini çekti. Ancak başka hiç bir oyun Warcraft‘in başarısını yakalayamadı.

Bu yazımızda, yakın dönemde hüsrana uğrayan online oyunları bir araya getirdik.

{pagebreak::Star Wars Galaxies }

Star Wars Galaxies

World of Warcraft‘ın ilk kurbanı, uğruna dinler bile kurulan Star Wars evreni oldu. WoW piyasaya sürülmeden önce uzun bir süre online oyun dünyasının hakimi olan bu yapım, içerik kadar satış tekniklerinin de önemli olduğunu dünyaya gösterdi. Star Wars Galaxies: An Empire Divided 2003 yılında piyasaya sürülüştü.

Oyunda gerçekten türüne yakışır şekilde devasa mekanlar bulunuyordu. Kullanıcılar kendi yarattıkları karakterlere ek meslekler seçebiliyordu. Her karakter sınıfına göre davranmak zorundaydı. Bir gezegenden diğerine gitme hissi yapımda çok iyi yansıtılmıştı.


Oyunda Darth Vader’ı Görmek hem mutlu edici hem de ölümcül bir durumdu

Yapımın en büyük artısı, içinde geçtiği evreni en ince detayıyla yansıtmasıydı. Kullanıcılar kendilerine ev alıp, bu mekanları istedikleri gibi döşeyebiliyordu. Darth Vader, İmparator, Luke Skywalker gibi filmlerin ana karakteriyle konuşmak mümkündü.

Galaxies MMORPG sektörünü yönetirken World of Warcraft piyasaya sürüldü. Birçok kullanıcı WoW‘un basitliği ve düz oyun mantığından hoşlanıp Galaxies‘i bıraktılar.


Oyuncular ödül avcısı, dansöz gibi çeşitli mesleklere mensup olabiliyorlardı

Star Wars‘un online macerasındaki oyuncuları tutmak için yapımcılar ilk önce Jedi olmayı daha kolay hale getirip filmlerin konseptlerine aykırı bir hareket yaptılar.

Bu hamle serinin hayranlarını fazlasıyla kızdırdı ancak Galaxies’i öldüren en büyük hamle ise, oynanış sisteminin ani bir kararla değiştirilip WoW‘a benzer hale getirilmesi oldu.

Oyuncular bu değişikliğe bir türlü alışamadı ve o zamana kadar para basan yapım bir anda zarar etmeye başladı. Kullanıcılar yayıncı Sony firmasının bu yanlışı kararını protesto etmek için topluca aboneliklerini bitirdiler.

{pagebreak::Warhammer Online }

Warhammer Online

Esasen masaüstünde oynanan bir savaş yapımı olan Warhammer, fantezi türündeki en eski evrenlerden biri. İnsanlar bu oyunda, kendi minyatür ordularını kurup RPG(rol yapma) kurallarına göre, 5-6 metre uzunluğundaki mini savaş alanlarında bir birleriyle çatışır. Warcraft‘ın da esin kaynaklarından biri olan Warhammer, Age of Reckoning adıyla yaklaşık iki yıl önce online piyasaya adım attı.


Katliamdan zevk alan kötü chaos ırkının görevleri bu yönde tasarlanmıştı

Ancak her ne kadar devrim niteliğinde yenilikler getiren bir oyun olsa da, uzun süren yapım aşaması ve reklam sorunları yüzünden ölü doğmuştu. Warhammer Online: Age of Reckoning iyi ve kötü ırkların seçimi ve karakter animasyonları sayesinde, Warcraft katili olarak lanse edildi.

Yapım piyasaya çıktı ilk birkaç hafta içerisinde gerçekten WoW‘u zorlayacak bir satış sayısına ulaştı. Ancak oyuncular, 1 aylık ücretsiz oynama haklarını bile doldurmadan bu yapımı terk ettiler.


Yapımdaki kıyafet ve maske çeşitliliği WoW’da bile bulunmuyor

Çünkü, yapımcılar oyunu Warhammer hayranları için yapmıştı. Oysaki, World of Warcraft herkese uygun bir senaryoya sahip.

Warcraft’ın esin kaynağıydı

Yapımın devrim niteliğinde özelliği ise masaüstü Warhammer’ın stratejik özelliklerinin de oyuna eklenmiş olması. Yapımda bulunan görev döngüsü sizi gerçek zamanlı savaşların içerisine sokuyordu. Görevleri bitirmek için mutlaka grup kurmak gerekiyordu.

Şeytani Chaos karakterlerinin, güçleri ilginç animasyonlarla desteklenmişti örneğin, bir karakter kolunu bıçağa çevirebiliyordu.

Oyunun en heyecanlı yanı ise, iyi ve kötülere ait olan şehirlerin anlık savaşlar sonunda fethedilebilmesiydi. Kısacası, kendi türünüzdeki oyuncuları toplayıp, rakibinizin bir şehrini ele geçirebiliyordunuz ve burayı aylarca savunmanız mümkündü.

Ancak yapımın 4-5 senelik WoW‘un bile gerisinde kalan grafikleri oyuncuların Warhammer Online’a ön yargılı bakmasına neden oldu. Yapımcılar, kaliteli iş, az grafik düsturuna inanmış olsa da ne yazık ki oyun, içerik kadar grafiğin de yüksek satışlar için gerekli olduğunu gösterdi. Age of Reckoning, şimdi sadece Warhammer fanatikleri tarafından oynanıyor.

{pagebreak::Age of Conan }

Age of Conan

Çizgi roman seven her gencin, kendiyle özleştirdiği Conan, savaş, kadın ve içkiye olan tutkusuyla tanınır. Age of Conan ise, ünlü karakterin kral olduğu dönemleri konu alıyor. Uzun süren ve yılan hikayesine dönen bir yapımı bulunan AOC, döneminin ötesinde grafikleriyle ünlüydü.

Bu grafikler, hiçbir online oyunda bulunmadığı gibi, piyasadaki diğer büyük yapımlarla bile kapışacak kaliteydiler. İnsanların çok iyi modellendiği oyunun en büyük hatası ise hem hedef kitlenin hem de dönemin çok ötesinde olan grafiklere sahip olmasıydı.

Zira World of Warcraft oynamak için eski bilgisayarlar bile yeterliydi. Conan, kullanıcılarından yeni sistemler talep ediyordu. Yapımda, Conan’ın gençlik çağlarındaki gibi, para kazanmak için dövüşen ve hayata kalmaya çalışan kişileri yönetiyorduk. AOC’yi türevi yapımlardan ayıran birçok özellik bulunuyor.

Robert E. Howard tarafından yazılmış olan Conan kitaplarına ugun olarak oyun da  kanlı savaşlar, rakibi en acı verici şekilde öldürme ve hafif erotik giysiler yapı taşı olarak belirlemişti.  Grup görevlerine ve toplu savaşlara önem verilen yapımın senaryosu Conan öykülerine göre hazırlanmıştı.


Conan’ın kitapları Yüzüklerin Efendisi’yle yarışırken, oyunu o kadar başarılı olamadı

Age of Conan en iyi online oyunlardan biri olmasına rağmen üst üste yaşadığı talihsizlikler nedeniyle oyuncu sayısının bir çoğunu kaybetti. Öncellikle, sabırsız oyuncuları hesaba katmayan firma, hatalarla dolu bir ön sürümü satışa sundu.

Oyun toplamda 30 GB‘a yakın yer kaplamasına rağmen, bu kadar hata olması WoW fanatiklerinin ve Blizzard‘ın eline büyük bir avantaj verdi.

Şirketin verdiği sözleri de bir türlü tutamaması hem oyunun başındaki ekibin hem de firmanın başını yaktı. Wrath of the Lich King‘in piyasaya sürülüşüyle iyice müşteri kaybeden yapım bir süre sonra serverları birleştirerek tasarruf etmeye çalıştı.

Özetle Age of Conan, hem ön yargıların hem de ilgisizliğin kurbanı oldu. Funcom oyuncuların ilgisini çekmek ücretsiz oynanış süreleri dağıtıyor.

{pagebreak::Lord of the Rings Online }

Lord of the Rings Online

Aslında bu oyun da, makalede bulunan diğer yapımlara göre kendi çapında bir başarıya sahip. Ancak Yüzüklerin Efendisi gibi, hem kitapları hem de filmleri dünyaca ünlü olan bir konseptin, Warcraft‘i geçememesi başarısızlık da sayılabilir. Lord of the Rings online, kitaplara dayanarak yapılıyor.

Grafikleri Conan kadar iyi olmasa da Warcraft‘a göre kaliteli. Zırh, mekan ve karakter tasarımları ise her ırkın kişisel özelliklerini gösteriyor.


Oyunda Gandalf gibi ünlü karakterdan görev alıp onlarla sırt sırta dövüşmek mümkün

Yapımcı ekip hikaye konusunda o kadar hassas ki, oyuna ekledikleri her şeyi ilk önce Tolkien’ın varislerine danışıyorlar. LOTR Online‘da şu anda hikaye, hala Yüzük Kardeşliği döneminde geçiyor. Oyuncular yaratıkları karakterle, Yüzük Kardeşliğine yardım ettikleri gibi, kendileri de kahraman olabiliyor.

Moral, yapımda büyük bir etkiye sahip, eğer karakterinizin morali düşükse savaşlarda başarısız oluyorsunuz. Her şey kitaplara uygun ve detaylıyken yapım niye başarısız oldu? Öncelikle, yapımcı ekip reklam konusunda cimri davrandı. Diğer sorun ise neredeyse 4 yıldan beri LOTR Online’ın hala ilk kitabın hikayesini anlatması.

WoW‘un hikayesi 5 yıl öncesine göre fazlasıyla değişmişken, Yüzüklerin Efendisi yerinde sayıp durdu. Ne yazık ki, yapım herkesin merakla denediği 3-4 ay sonra ise aynı hikayeyi yaşamaktan sıkıldığı için, üyeliğini kapattığı bir oyun haline geldi.

:: Bu online oyunlardan hiç birini oynadınız mı? Hangi yapımın başarılı olmasını dilerdiniz?

 

  1. Beni tolkien in eserlerinden soğutacak olan oyun halini aldı, aslında bu oyunu oynamayıp kitapları baştan okusam şu oyundan aldığım hazzın daha fazlasını getirir.

    Oyun aşırı zorlaştırılmış bir oyun, öyleki VIP olarak ilkd efa test etme fırsatı bulduğum bu oyuna wow için 4 yıldır harcadığımın 3 kuruşuna değmicek bir halde. Öyleki oyuncuları elinde tutmanın yolu onalra sürükleyici ve kolaylıkla oynayabilecekleri bir oyun sunmaktan uzak, solo diye geçen questlerin bazen seviyesine göre iken bile çileden çıkacak kadar zor olması, questlerdeki düzensizlik (bir noktaya birşey için gidip geliyorsunuz ve bunu 10 kere yaptırabiliyor bir NPC. Tamamen mantıksız), bol, bol o dev haritalarda ordan oraya koşuşturmaca questleri bir süre sonra oyuncuları baydığı için ah hele moria ya gelirsek; Mekan oalrak güzel lakin oynanmiyacak kadar bunaltıcı hale getirilmiş ulaşımın rezalet olduğu bir yer haline getirilmesi ise Turbine ye sayılan küfürlerin hesabı yoktur chat kanallarında.

    Oyuncular zor oyun sevmiyor, seviyor ama abartılmış zor quest sistemi oldukça WOW gibi oyunalrın başarısı uzun süre devam edecek. Bu arada UI ve oyundaki Defrag sorunlarından tutup daha sayıcak olursam lotro nun hakettiği puan 1,3/10 derim.

Yorum yap

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Exit mobile version