Okunma

Cyanogen, Android’i Google’dan Kurtaracak!


26 Ocak 2015 Pazartesi 09:30
Cyanogen, Android’i Google’dan Kurtaracak!

Linux tabanlı ve açık kaynaklı olan Android Open Source Project yani AOSP, gün geçtikçe büyüdü ve artık akıllı telefon ve tablet dışında bilgisayarlarda, akıllı televizyonlarda, otomobillerde ve pek çok beyaz eşyada kullanılan dev bir ekosistem haline geldi.

Google’ın desteklediği bu proje, hala Google önderliğinde devam ediyor. Android, açık kaynaklı bir işletim sistemi olsa bile, siz Google’ın Android için çıkardığı nimetlerden faydalanabilmek için Google Apps’i ROM’a entegre etmek zorunda kalıyorsunuz.

Android, Google’a çalışıyor!

Google‘ın esas Android ile hedefi, milyonlarca insanın bilgilerine daha çabuk erişebilmek, onlara daha çok reklam gösterebilmek ve onlara uygulama, oyun, kitap ve film gibi pek çok içerik satabilmek. Artık Google Apps, Google Now gibi içerikler, Google Asistan Launcher içerisine entegre edilmiş bir durumda.

Yani arayüz bile sizin arattıklarınızı doğrudan Google’a iletiyor. Google’da veriler saklanıyor ve arattığınız nesneler karşınıza Google üzerinden geliyor.

Cyanogen büyümesini sürdürüyor ve Google’a meydan okuyor

Eskiden CyanogenMod adıyla andığımız ROM’larıyla, güncelleme gelmeyen Android cihazlara yeni bir soluk getiren CM ekibi, daha sonra Cyanogen adında bir şirket kurdular. Bu şirket, OnePlus One modeline de yazılım geliştirmeye başlamıştı.

Cyanogen artık kendi tarzı olan ve Android Open Source Project’i temel alan bir işletim sistemi. Yani Google yapıları tamamen ayıklanmış olan AOSP üzerine, CyanogenMod uygulamaları ve tüm geliştirmeleri hazırlanıyor. Son olarak da dışarıdan Google Apps uygulamaları ekleniyor. 

Sonuç olarak, Cyanogen’in CM sürümleri, Google’ın Android’inden biraz daha fazlasını sunan bir işletim sistemi olarak kabul görmeye başladı.

Cyanogen sözcüsü: Android’i Google’dan kurtarmaya çalışıyoruz…

Bir röportajda konuşan Cyanogen sözcüsü Kirt McMaster, çekirdek seviyesine kadar açık kaynak olacak bir Android sürümü geliştirmek istediklerini ve böylece ortaklarının kendilerine göre en üst seviyede hizmetlerini entegre edebileceklerini belirtti.

Esasında kullandıkları AOSP çekirdeği açık kaynaklı bir çekirdek. Fakat Google’ın sistem tarafında entegre ettiği yazılımlar, açık kaynaklı değil. 

McMaster Android platformunu Google’dan uzaklaştırmayı düşündüklerini ifade ederken, bizim de yukarıda bahsettiğimiz gibi Google Now örneği ile örneklerini açıklamaya devam ediyor.

Google’ın dijital asistanı mahiyetindeki Google Now sistem seviyesinde entegrasyon sağlıyor ve bu sayede kullanıcılara cihaz üzerinde derin bir kontrol imkanı sunuyor. Bu da bizim yukarıda dediğimiz gibi Google’ın, kullanıcı bilgilerini toplama konusunda firmanın isteklerini yerine getiriyor. Ama bu durum, açık kaynaklı yazılım alışkanlıklarına ters.

Ayrıca Google Now entegrasyonunun iç yapısı, üçüncü parti geliştiricilere de açık değil. Cyanogen’in bundan sonraki sürümlerde yapmak istediği ise bu entegrasyonu kullanıcılara sağlamak.

Google Now yerine başka bir ana ekran uygulaması Cyanogen ile işbirliği yaaprsa, bağımsız ROM’larda bu desteğe erişebilecek. Ayrıca cihazlarına kullanıcılar istedikleri gibi ekleme yapabilecekler.

Önümüzdeki dönemde pek çok üretici, yazılım desteğini Cyanogen’den alabilir. Çünkü hem yazılımları hızlı ve başarılı bir şekilde geliştiriyorlar, hem de güncelleme süreleri oldukça hızlı. 

Cyanogen’e verilecek ücretler belki de diğer üreticilerin arayüzleri için geliştirdiği AR-GE masraflarından çok daha uygun bile olabilir. Bakalım gelecekte Cyanogen gelişimini nasıl devam ettirecek?

Google, Android’i elinde tutabilmek için önlemler alabilir mi merakla bekliyoruz…

:: Google’ın açık kaynaklı yazılım ruhuna aykırı hareketler yaptığını söyleyebilir miyiz? Android ve Google ile ilgili düşünceleriniz neler




yazarTolga Küçükyılmaz

Çocukluktan beri iyi bir teknoloji takipçisi olan Tolga Küçükyılmaz, tekrar ShiftDelete.Net okurlarına en güncel teknoloji bilgilerini aktarmaya devam ediyor.
Yazarın diğer haberlerine ulaşmak için tıklayın.

Yorum yazın

50 yorum - “Cyanogen, Android’i Google’dan Kurtaracak!”

  1. SDN Okuru dedi ki:

    Aslında trajikomik bir yazı olmuş. Hem doğru hem de değil. Yani sonuçta Cyanogende bir Google olmak ister, istesinde zaten bunda çok sakınca yok. Zaten birşey üretmiyoruz en azından adamlara müşteri (!) oluyoruz. Google büyük bir şirket doğal olarak mümkün mertebe kapitalist olmak durumunda ama iyiki Google var. Yani bir Türk klasiğini yerine getirmeden önce (mangalda kül bırakmamak) elimizi vicdanımıza koyup tarafsızca düşünelim, Google olmasaydı başta Google olmayacaktı ;), android, google earth, chrome, gmail (ilk gb. posta kutusu desteği fikri ile posta rekabetini kızıştırmış ve dünyaya fayda sağlamıştır), özellikle web yazılımcılarına verdiği destek (google code ve google font gibi, ya hepsini saydırmayın işte zilyon tane yararlı iş yapıyorlar ve ticaret denilen gerçek olmasaydı eminim daha da mülayim bir şirket olacaktır. Yani dünyada yaşıyoruz ve büyükler arasındaki rekabet can yakıcı. Apple, Samsung ve Google arasındaki rekabette boşa giden paralar (telif vs.) daha iyi amaçlara harcansaydı belki de dünyada aç insan olmayacaktı ama malesef ki birer birey olarak her birimizin talep ettiği dünya egolar ve hırslar üzerine kurulu. Neyse farklı mecralara kaymayalım, Linux bir işletim sistemi değil, bir işletim sistemi çekirdeğidir. Yani çekirdeği çevreleyen bileşenler ile kullanılabilir bir işletim sistemi haline geliyor. Dolayısıyla androidin linux çekirdeği kullanıyor olması onu illa da bir linux yapacak diye bir kaide yok ve hatta öyle olmasına gerekte yok zira Mac Osx'in çekirdeği de açık kaynaklı BSD türevi (Linux gibi Unix tabanlı) yani bir çoğunuza gnom giydirilmiş bir BSD ve birde Linux versem farkı anlamazsınız bile. İleri düzey kullanıcıların bile bunu anlamaları için çok sebep yok zaten, konsoldaki komut dizilerinde farklılık olsada kullanım deneyimi hemen hemen aynı olacaktır. Demem oki android olsun, Cyanogende çok iyi gidiyor, o da ayrı bir kulvarda devam etsin (bende CM 13 kullanıyorum), Ubuntu Phone larda yaygınlaşır umarım. Yani ne kadar çok seçenek olursa ve üretici o kadar rekabet ve avantaj olur. Bu sadece pazar olarak görülen biz üretmeyip tüketmekten başka bir işe yaramayan moronların işine yarar. Bırakın Google ve diğerlerinin hepsi başarılı olsun, taraf tutacaksanız kendi tarafınızı tutun çünkü bu abiler ne kadar kalabalık olurlarsa biz o kadar avantajlı oluruz. Büyük oyuncuların kurduğu ve bunu dengede tutan çeşitli kuruluşlar bile var onları bir nevi meslek odalarına benzetebilirsiniz. Pazarı dengede tutup karlılığın düşmemesini garanti ediyor o abilerimiz de. Biz bilmiyorum bu ölüm uykusundan ne zaman uyanırız? Çokça saçmaladım, hoş görün birkaç saat sonra 48 saatlik bir uykusuzluğa yol almış olucam… Sevgi ile kalınız…

  2. SDN Okuru dedi ki:

    Bilmeyenler şunu bilmelidir:
    Anlayacağınız dilde yazalım.
    Android, Linux'un mobil sürümüdür.
    Nasıl bir çok kişi Linux açık kaynağını kullanarak kendi Linux dağıtımını yapmış ise (Fedora, Debian,

    Xubuntu, Ubuntu), Google'da kendi Linux mobil dağıtımını yapmıştır.
    Buradaki temel sorun, Linux mobil dağıtımını ilk hazırlayanın Google (şeytanın tekeli) olmasıdır.
    İlk hamleyi atan Google olunca, Android cihazlarınızın fabrika çıkışlı 'Zombi' olması durumuna

    zorla-zorbalıkla katlandırılmış kişiler olduğunuzu kabul etmelisiniz.
    Aylık, belki de iki aylık maaşınızı böyle bir cihaza vermek ne kadar doğru?
    Kendimizi sorgulayalım.
    Apple'da IOS 'ta aynıdır. Kendi yazılımı ile bilgilerinizi topluyor.
    Bu nedenle tam verim için, 'Tam açık kaynaklı' Linux mobil dağıtımlarını seçmeliyiz.

    Örnekler: Firefox OS, Cyanogen, Tizen.

    Şimdilik yapabileceğiniz, akıllı telefon almadan önce, Cyanogenmod sitesinde desteklenen cihaz türlerinden

    birini seçmek ve seçip aldığınız bu cihaza Cyanogen mod atmaktır.
    Bunu yapabilmek te önemli.
    En azından Firefox OS ve Tizen'li cihazlar gelene kadar.
    Bir yanlışım var ise bildiriniz.

  3. SDN Okuru dedi ki:

    bu haberi hazırlayanlar söylemek istediklerimi söylemiştir. minnettarız.

  4. SDN Okuru dedi ki:

    Sorun GApps'in kaynak kodları zaten. Yoksa GPL nedeniyle zaten Android tamamıyla açık olmak zorunda.

  5. SDN Okuru dedi ki:

    Ben destekliyorum cyanogen i saf android ile cihazımızdan tam performans alıyoruz abuk sabuk arayüzler launcherler ile telefonlar kasım kasım kasılıyor. Cyanogende bunların hiçbirini göremezsizniz bu launcherlere harcayacakları zamanı cm theme yapmaya çalışsalar telefonlar en ufak kasma yapmadan tamamen değişen arayüzler kullanabiliriz özelleştirmeleri söylemiyorum bile

  6. SDN Okuru dedi ki:

    ben samsung,sony, lg gibi bi firmanın yetkilisi olsam cm ye ortaklık teklif eder yazılım konusunda onlardan faydalanırdım.

  7. SDN Okuru dedi ki:

    Hala s3 icin cm 12 yok diyen arkadas temasek's unofficial version kullaniyorum ve gayet stabil

  8. SDN Okuru dedi ki:

    HALA GALAXY S3 İÇİN CYANOGENMOD 12 SÜRÜMÜNÜ YAYINLAMADILAR?

  9. SDN Okuru dedi ki:

    Linux çekirdeği Genel Kamu lisansına tabii olduğu için zaten Google androidin kaynak kodlarını yayınlamak zorunda

  10. SDN Okuru dedi ki:

    Ben bana bir faydası olup olmadığına bakarım. Varmı G2 Mini modeli için bir Cyanogen sürümü? Yok. O halde benim için konu kapanmıştır.

  11. SDN Okuru dedi ki:

    Tekel olmak bir şirketi iyi iken kötü duruma düşürebilir. Google'a güvenim sonsuz nedeni yok fanboy da değilim fakat CM ekibine burda hak veriyorum bakalım adamlar neler yapıcak.
    TR den neden böyle şirket çıkmıyor abiii ?

  12. SDN Okuru dedi ki:

    Şimdi Cyanogen ekibinin bilmediği bir şey var. AOSP'yi yayınlayan zaten Google'ın ta kendisi. Yani sen istesende istemesende Google'ın kodlarını kullanıyorsun. Yani ya sıfırdan Linux tabanlı bir sistem kuracaksın yada bükemediğin eli öpeceksin..

  13. SDN Okuru dedi ki:

    Google Android'in geleceğini belki de yok diyebilirim. Neden mi? Samsung kendi telefonlarında Tizen işletim sistemini kullanmaya pilot telefonu Samsung Z1(Tizen) ile başladı. Şuan için sadece hindistanda deneniyor. Eğer tutulursa ki başta çok sorun olacağını düşünüyorum, android pazar payında en yüksek yüzdeye sahip samsung bu paydan çıkmış olacak. Bu da ister istemez Google Android'in düşüşüne sebep olur. Talepleri geri kalan lG ve Sony dışındaki markaların fazla karşılayamayacağını düşünüyorum ki bu iki firmanın bile toplam payı bir samsung etmiyor. Kısacası kullanıcılar ya tizen' yönelir yada kullanımı farklı alternatif rom deneyimi yaşarlar. Rom atacak bir kişi asla ksıtılı bir rom atmaz aksine kendine daha fazla erişimi imkanı isteyeceğinden CyanogenMod gibi bir rom atacaktır. CyanogenMod'un 10 ve üzeri tüm versiyonlarını denemiş gerçekten memnun kalmış birisi olarak son sözüm şu olabilir gelecekte telefonları değiştirebilecek iki şey olabilir 1. CyanogenMod 2. Tizen

  14. SDN Okuru dedi ki:

    Yorumların bazısında çok büyük bir yanlış var. Google Android şuan nexus kullananlar için mükemmel olabilir ama diğer kullanıcılar için çok da değil. Google Android de kısıtlı yetkiye sahipsin kimi kullanıcılar için kısıtları kaldırmak risk olabilir ama arkaplanda neler dönüyor yada gereksiz tutulan dosyaların silinmesi gibi işlemlerde şuan çok büyük sıkıntılar yaşatıyor.

  15. SDN Okuru dedi ki:

    CM yi severim, severek tüm cihazlarıma da yükledim ve sevmeye de devam edeceğim ama bu ne? İlk parasını kazanıp anasına babasına atarlanmaya başlayan çocuk gibi triplere girmiş.

  16. SDN Okuru dedi ki:

    BEN NEXUS 4 KULLANIYORUM STOCK GOOGLE TELEFONU BENCE İŞİ FAZLA UZATMAYA GEREK YOK ADAMLAR MÜKEMMEL SİSTEM YAPMIŞLAR DAHA NE İSTİYORSUNUZ NERDEYSE 3 YIL OLDU TELİ ALALI HALA TELEFON GÜNCEL ANDROİD 5.0.1 UÇAK GİBİ TELEFON AÇAMADIĞI UYGULAMA OYUN ***** KAYDEDİYORMUŞ :)):D KAYDETMEYEN Mİ VAR TEKNOLOJİ ÇOK İLERLEDİ BUNLAR OLUR BUNLARIN BİZE Bİ ZARARI OLMAZ ***** BOŞUNA DEMEMİŞLER MEYVE VEREN AĞAÇ TAŞLANIR DİYE 😀 GOOGLE ANDROİD'DEN DAHA İYİSİ VARSA SÖYLEYİN KULLANALIM

  17. SDN Okuru dedi ki:

    Hadi oradan ucube seni!… Tekel bi yanı mı kalmış android'in bütün firmalar istediği gibi özelleştirme yapabiliyor, ki siz de bunlardan birisiniz…

  18. SDN Okuru dedi ki:

    Teknolojiyi bilmeyen yada anlamadan atam adamlar oldugunu görünce üzüldüm.Cm ekibi dogru olani ***** kendi telimde cm9,10,11 i ***** stabil hizli ve gü***** verirsem cm11 de gelen uygulama izin ayarlari gercekten cok iyi ö***** uygulama ne izni kullaniyor bunlari görmek ve düzenlemek cok iyi bir ***** güvenilir,saf ve cok özellikli android deneyimi icin cynogenmod en ***** ekibi cok kaliteli bir ***** Google a rakip bir linux tabanli bir isletim sistemi ***** anlik böyle bir seye gerek yok.

  19. SDN Okuru dedi ki:

    Google da androidi patentlemedi gitti

  20. SDN Okuru dedi ki:

    Güce tapmanın, sosyal ve psikolojik temelleri üzerine araştırma yapılmasını değerli üniversitelerimizin akademik kadrolarından talep ediyorum buradan. Sanayi montajla başlar. Siz elinize alıp keşfedemediğiniz bir cihazın muadilini yapamazsınız. Bu değerli çabaları saygı ve sevgiyle karşılıyorum.

  21. SDN Okuru dedi ki:

    Sayın cm ekibi, ufak atın baba duyarsa kulağınızı çeker 🙂 Senin işin rom geliştirmek böyle işlere girme evladım.

  22. SDN Okuru dedi ki:

    google sistemi yapýp aosp adý altýnda size veriyor alýn özelleþtirin ne yaparsanýz yapýn diye. Sizde bunu alýp evirip cevirip cm11-12 vs yazýp babanýzýn malý gibi satýyorsunuz belki bedava veriyorsunuz ama deli paralar kazaný***** />
    Kendiniz sýfýrdan bir sistem yapabildinizmi? tabiki hayýr. sýfýrý býrak kitkat çýktý bir yýldýr hala beta seviyesinden çýkamadýnýz stabil sürüm çýkaramadýnýz yani bu kadar iþte sizin çapýnýz. þimdi yediðiniz kaba etmeyi býrakýnda iþinizi doðru yapýn. google size ayar olup yeni android sürümünü aosptan çýkarsa sizide eski yeni bütün sürümleri kullanmaya banlasa oðlak gibi baðýrýrsýnýz bayraðý çekersiniz.

    akýllý olun dandirik þirket karþýnýzdaki google istese tek kalemde boðar sizi.

  23. SDN Okuru dedi ki:

    CM ekibi fazla atlamış. Sen önce bir Tizen ol gel de o kadar konuş. Samsung bile Tizen'i tanıtırken Google'ı senin kadar yerden yere vurmadı. Ayıp.

  24. Kaand12 dedi ki:

    Valla s4 minimde cm12 nightly kullanýyorum. Stocka göre her türlü artýsý var tek ekisiði wifi direct iþini daha halledememiþ olmalarý.

  25. SDN Okuru dedi ki:

    Redfoks, cok fazla konusma, bos yorumda yapma

  26. leanardo dedi ki:

    Google Apps’i kurmasak apkdan uygulama yükleyebilirmiyiz ?

  27. SDN Okuru dedi ki:

    Bir dakka android google'ın tapulu malı değilki. Android açık kaynak kodlu bir işletim sistemi isteyen istediği gibi kullanır. Yani samsung, HTC, Sony, LG gibi devler google' a muhtaç değil. Sonuç olarak hepimiz için google gibi kapitalist ve sömürgeci bir firmadan kurtulmak fayalı olacaktır. Cyanogen'a saygılarımı sunuyorum umarım başarılı olurlar.

  28. ynsemre61 dedi ki:

    Bazý google araçlarý belki biraz fazlalýk oluyor onlarýda kullanmýyorsan devre dýþý býrakýyorsun zaten artýk telefonlar google araçlarýnýn yükünü gayet rahat kaldýrýyor ki mesela bi google arama motoru android için olmazsa olmazlardandýr yani belki iþ yapmayan uygulamalarý olabilir ama genelde iþimizi kolaylaþtýrýyorlar ve ayrýca ne kadar kiþiye bu uygulamayý ulaþtýrabilcekler ki ulaþtýrdýðýnýz kiþiler gene o google araçlarýný onlara yükleycektir sonuçta play store olmadan bir hiç gibi maalesf fazla iddialý konuþmuþlar ve bir þeyi göz önünden kaçýrmýþlar belki sadýk bir kitle yakalayabilirler ama bu olaylardan fazla anlamayanlar bu olaylara zaten girmeyecektir yani büyük bir çoðunluk.

  29. SDN Okuru dedi ki:

    Google cynogen i satın aldı. Yakında…

  30. SDN Okuru dedi ki:

    androidin aslında özgur degıl google tekelinde yuze gulumseten bir iOS tan farklı olmadıgını gördük. zaten biliniyodu ama bazı pollyannacı arkadslarımız malumu oymaya devam ediyolardı buralarda. google bu sektörün en tehlikeli şirketidir işte o kadar! kimse çıkar olmadan kapılarını sonunda kdr açıp size kucak açmaz. açık, özgür, ucuz, rahat vs. gibi maske takmış bir pazarlama sisteminden başka bisey degildir android. ama hiçbiriyle de tam uyuşmaz. ne kadar cok ve ucuz model google okdr çok bilgi sahibi. işte androidin temel prensibi budur. ne müşteri, ne üretici, ne hizmet ne de kolaylık!… tesekkerler tolga bey bazı şeyleri görebilmek için güzel bi yazı olmuş

  31. SDN Okuru dedi ki:

    ben s2 kullanıyorum ve samsungun arayüzü için nerdeyse telefonu satacaktım fakat rootlayıp cm yükleyince telefona can geldi telefon uçuyor sanki satmaktan vazgeçtim hızlı basit ve sade arayüzü var telefonum eski(s2) olmasına rağmen vazgeçemedim

  32. REDFOKS dedi ki:

    Google olmadan ne CM nede Android olur CM ekibine selamlarýmý gönderiyorum çok sallamasýnlar.

  33. SDN Okuru dedi ki:

    boş işler, sonuçta cm googlenin gölgeinde yaşıyor, android olmasa kendileri bir hiç. güzel hoş işleri var tamam da okadar yani

  34. SDN Okuru dedi ki:

    Cyanogen kendi uygulama mağazasını yaparsa, Android'i ele geçirebilir. Google Apps, genel olarak Google Play için yükleniyor. Yoksa kim ne yapsın Google Apps'i. Ayrıca Cyanogen biraz kafasını çalıştırsa, sıfırdan Android 1.0 falan, kendi Android'ini yazabilir. İçerisinde de kendi uygulama mağazasını da entegre ederek, mükemmel bir Android deneyimi sunabilir. Özellikle Materia Design ile boyutu yükselen Android, Cyanogen tarafından hafifletilebilir.

  35. SDN Okuru dedi ki:

    Google Cyanogen'i satın aldı. Bunu bekliyorum.

  36. SDN Okuru dedi ki:

    Bunlar hep Amerika'nın oyunları 😛

" Cyanogen, Android’i Google’dan Kurtaracak! konulu haberimizde ShiftDelete.Net olarak sizlere Cyanogen, Android’i Google’dan Kurtaracak! ile ilgili son gelişmeleri aktarmak istedik. Hemen yukarıda Cyanogen, Android’i Google’dan Kurtaracak! ile ilgili yorum ve görüşleri inceleyerek sizlerde yorum bırakabilirsiniz. "