Ekran kartları pazarındaki rekabette biraz yenik duruma düşmesi, NVIDIA’nın yeni arayışlara girmesindeki en önemli etken olmuştu belki de. Bu durum olumsuz gibi görünse de mobil dünya adına çok güzel gelişmeler yaşanıyor bu sayede. Tahmin edebileceğiniz gibi NVIDIA’dan bahsediyoruz.
GeForce
Google’ın da desteği ile Tegra 2 mimarisi resmi olarak duyurulduktan tam bir yıl sonra çok ciddi bir değere kavuştu. Neredeyse tabletlerin geleceği olarak görülen bu mimari için NVIDIA’nın planları çok farklı. Zira üretici akıllı telefonlarda da aynı gücü daha az enerji tüketimi ile yakalayabilecek sistemler üzerinde de çalışıyor.
Mobil cihazları çok daha güçlü bir hale getirecek daha da önemlisi mobil cihazların grafik işleme yeteneklerini çok daha uç bir noktaya taşıyacak olan yeni NVIDIA teknolojisinin kalbinde, tanıdık bir isim var: GEFORCE! Artık mobil cihazların grafik ünitelerinde de GEFORCE ismini göreceğiz. Peki, NVIDIA tam olarak nasıl bir sistem planlıyor ve bu sistem mobil cihazlara ne katacak. NVIDIA’nın yeni teknolojisini tüm detayları ile yazımızda inceledik.
{pagebreak::Ultra Düşük Enerji Tüketimi}
Ultra Düşük Enerji Tüketimi
Tegra 2 mimarisi aslında mobil cihazlarda yer alan system on chip (SoC) teknolojisinden temel olarak daha farklı değil. Ancak NVIDIA’nın farkı, işlemci ünitesinin içinde yer alan GeForce GPU mimarisinden kaynaklanıyor.
Optimizasyonlar
NVIDA bu tür mimarilerdeki GPU anlayışına biraz daha farklı bir boyut getirmiş. Bu sayede sistemin gücü ve grafik işlem yeteneği çok ciddi oranda artarken, enerji tasarrufu anlamına da inanılmaz bir kazanç sağlanmış durumda.
Mobil GeForce GPU, OpenGL 2.0 için belirlenmiş tüm temel şartları yerine getirmenin yanında, işleyişteki bir takım optimizasyonlar sayesinde performans kazancı da elde etmiş. Geliştirilen ön bellek sistemi ve birime kazandırılan yeni işlem üniteleri sayesinde daha az enerji ile çok daha fazla işi daha kısa sürede yapabilmek olanaklı hale gelmiş oluyor.
{pagebreak::8 Ayrı Çekirdek}
8 Ayrı Çekirdek
GeForce mimarisindeki en ciddi farklılık sistemde 8 ayrı grafik çekirdeğinin bulunması. Bu çekirdeklerin dört tanesi pixel shader, dört tanesi de vertex shader için ayrılmış. Bu sayede GeForce GPU, yüksek hızlı grafik işleme kapasitesine ulaşmış oluyor. Ancak daha da önemlisi ise sistemin grafik işleme esnasında performansını aynı oranda koruyabiliyor olması olmuş.
Bunun yanında sistemin özel filtreleme algoritmasına değinmeden de geçmeyelim. Bu sayede görsellerdeki doku kalitesi genel oranda aynı düzeyde korunabiliyor. AF adı verilen bu teknoloji doku kalitesini daha az enerji tüketimi ile daha yüksek bir seviyede koruyabiliyor. NVIDIA filtrelemenin 16X’e kadar korunacağını belirtmiş.
Aşağıda yer alan görselde özel filtreme algoritmasının aktif olduğu ve aktif olmadığı iki ayrı görsel gösterilmiş. Fark açık bir şekilde görülüyor.
{pagebreak::Mobil GeForce’un Özellikleri Neler?}
Mobil GeForce’un Özellikleri Neler?
- Görünür olmayan pikselleri filtreleyen Early-Z teknolojisi.
- Entegre Pixel Shader ve Blend Unit birimleri sayesinde yüksek performans ve enerji tüketimi için programlama esnekliği sağlanması.
- Benzersiz 5x Coverage Sampling Anti-aliasing (CSAA) tekniği sayesinde düşük bellek veri yolu genişliğinde bile yüksek kalite elde edilebilmesi.
- Advanced Anisotropic Filtering (AF) teknolojisi sayesinde yüksek detay seviyesine sahip dokular.
- Yeni geliştirilen bellek kontrol ünitesi sayesinde GPU performansının dengelenebilmesi ve düşük enerji tüketimi.
- Güç yönetimine ilişkin onlarca yeni düşük güç tüketim optimizasyonları.
{pagebreak::Ne Kadar Hızlı?}
Ne Kadar Hızlı?
Peki, NVIDIA’nın Tegra mimarisi gerçekten söylenildiği kadar hızlı ve yüksek performansa sahip mi? Yüksek bir performanstan bahsediyoruz zira NVIDIA cephesinden yapılan açıklamalarda pazarın şu anki lideri PowerVR SGX540’tan %20 ile %25 oranında daha fazla performans gibi önemli bir ayrıntıya yer verilmiş. Hatırlanacağı gibi bu GPU ünitesi Samsung Galaxy S’te yer alıyordu.
NVIDIA şu anda hayli güçlü olduğunu iddia etse de gerçek hayat testlerinde durumun ne kadar başarı sağlayacağını zaman içersinde görebileceğiz. Ancak öncesinde firmanın yayınladığı aşağıdaki grafik karşılaştırmalarına bir göz atabilirsiniz.
{pagebreak::Donanım Hızlandırmalı Flash İçerik Testi}
Donanım Hızlandırmalı Flash İçerik Testi
Bu testte grafik hızlandırmalı bir sistem ile flash içeriklerde sağlanan avantaj ortaya konulmuş.
Testte Samsung Galaxy S, 800×480 piksel çözünürlük ile kullanılmış.
{pagebreak::Online Flash Oyun Performansı}
Online Flash Oyun Performansı
NVIDIA Tegra 2 ile Flash oyunların performansında da çok ciddi bir yükselme dikkat çekiyor.
Testte Samsung Galaxy S, 800×480 piksel çözünürlük ile kullanılmış.
{pagebreak::NVIDIA Flash Konusunda Hassas}
NVIDIA Flash Konusunda Hassas
Flash içeriklerin donanım gücüyle desteklenmesi konusunda NVIDA bir hayli hassas. Ve bu durumu ilerleyen süreçte koz olarak kullanmak istiyor. Bu doğrultuda çalışmalarını sürdüren firma, Adobe ile ciddi anlamda yakın ilişkiler içersinde çalışıyor.
3 Kat Daha Fazla Performans
Firmak, Flash içeriklerin doğrudan işlemciden alınan güç ile işlenmesi ve GPU destekli olarak sunulması konusunda önemli aşama kaydetmiş. Zaten Tegra 2 mimarisinin de popüler flash testlerinde çok yüksek değerlere imza atmasının en önemli göstergesi de bu durum. Akıllı telefonların mevcut flash performansı Tegra 2 ile 2 hatta 3 katına çıkıyor.
NVIDIA dokunmatik ekranlı cihazların arayüzü konusunda da sıkı çalışıyor. Android OS’e de adapte edilen GPU temelli arayüz işleme yetenekleri sayesinde çok daha canlı ve etkileşimli kullanıcı arayüzlerinin önü açılmış oluyor.
motorola atrix
motorola atrix 4g