T129 ATAK helikopteri için ABD’den izin çıktı

16

TSK’nın taarruz helikopteri ihtiyacını karşılamak amacıyla geliştirilen T129 ATAK helikopteri, savunma sanayi ile alakası olsun olmasın herkes tarafından bilinir hale geldi. TSK’nın yanı sıra Emniyet Genel Müdürlüğü’nün kullandığı helikopter için Pakistan ve Filipinler‘den satın alma talebi gelmiş, ancak yurtdışına bağımlı olunan bazı bileşenler nedeniyle şimdiye kadar ihracatı yapılamamıştı.

Türkiye’nin Filipinler’e T129 ATAK ihracatı gerçekleştirmesi için ABD’nin vermesi gereken motor ihracat izinleri sonunda onaylandı. Filipinler Savunma Bakanı Delfin Lorenzana, ilk etapta 6-8 adet helikopter alınacağını söyledi.

Atak helikopterinin TSK’ya teslimatı devam ediyor!

ABD, T129 ATAK için motor ihracatını onayladı

Filipinler’e izin çıkmasına rağmen Pakistan için yine ABD onayı bekleniyor. İlk yerli helikopter ünvanına sahi olan T129 ATAK, İtalyan Leonardo şirketinin lisansıyla Türkiye’de üretiliyor.

Helikopterinin üretilip TUSAŞ tesislerinden çıkması için Amerika Birleşik Devletleri ve İtalya‘dan gelen parçalara bağımlılık devam ediyor. Motor ve burun topunun yerlileştirilme çalışmaları tamamlanınca ihracat kısıtlamaları aşılacak.

Atak Helikopteri

T129 ATAK Helikopteri ilk uçuşunu 17 Ağustos 2011 tarihinde gerçekleştirmişti. Test süreçlerinin ardından ilk teslimat 22 Nisan 2014 tarihinde Türk Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na yapıldı. Şubat 2021 itibarı ile Kara Kuvvetleri Komutanlığı, İçişleri Bakanlığı Jandarma Genel Komutanlığı ve İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü’ne toplam 60 helikopter teslimatı gerçekleştirildi.

ATAK Programı kapsamında, Türk Kara Kuvvetleri’ne 59’u kesin 32’si opsiyonel toplam 91 adet, İçişleri Bakanlığı’na 24’ü kesin 3’ü opsiyonel toplam 27 adet, Pakistan Kara Kuvvetleri’ne 30 adet, Filipinler Hava Kuvvetleri’ne 6 adet T129 ATAK Helikopteri teslim edilecek.

16 YORUMLAR

  1. Lisans İtalyan bir firmada. Motor için ABD izni lazım. Ee hani yerli ve milliydi? İtalyadan planları alıp burada monte ediyoruz desenize şuna

  2. Tamam helikopter yaptık ama önemli olan motor zaten onun dışında diğer parçalar genel olarak yapılabilir şeyler en azından yapmışız helal olsun

  3. Patenti lisansı İtalya’yanin elinde, motoru abd den, parçaları italyadan, uçağı izin sormadan satamiyoruz bile, bu nasıl yerli uçak?

  4. Parçası şuradan yok bilmem nesi buradan diye konuşan boş insanlar. Dünyada ülkelerin markaları böyle oluşur. Motorlu araçlarda %100yerli üretim hiçbir yerde yoktur. Mesela Nissan japon dersin motoru Renault’tur.

    • kardeşim bu vatandaşın kullandığı otomobil değil bu savunma için kullanılan bir araç. Yarın biz kendimizi savunmak için bir savaşın içinde olsak amerika motoru vermiyorum dese helikopteri üretip kullanamıyoruz demektir. sorun burada başlıyor. bizim derdimiz tam bağımsız olmak. yoksa ufak tefek parçaların daha ucuz olduğu için yurtdışından alınıp gerektiğinde daha pahalıya da gelse ülkemizde ürettirilebilecek olması sorun değil. varsın o parçalar ucuza dışarıdan alınsın ancak helikopterin ana parçalarında kimseye bağımlı olmayalım. Derdimiz bu. otomobil konusunda da yüzde 100 yerli olsun derdimiz yoktu bunu siyasiler böyle lanse ettiği için rahatsızdık. çıkıp adam gibi en başından “büyük oranda” yerli bir araç yapacağız dese gene sorun yoktu. Yeter ki şeffaf olsunlar. 1tl daha az yurtdışına paramız gitse buna seviniriz. otomobilde de motor, batarya ve yazılım en kritik konular, bunların yerli olmasını hepimiz istiyoruz. örneğin abs sistemini, hava yastıklarını, vs. yerli üretmese de olur, bununla derdimiz yok. Ana parçalarda yurtdışına bağımlı olmakla derdimiz var.

  5. Dünyada tankmış v. S motor yapan birkaç firma var. Abd bile tank motorunu Fransadan alıyor. Biraz mantıklı dünyada ticaret olmaz herşey %100 olsa.
    İnşallah bu parcalarıda bizim çocuklar yapar.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Exit mobile version