Bundan yaklaşık bir sene önce LucidLogix adlı firma Lucid Hydra 100 adlı bir yongayı sessiz sedasız piyasaya çıkarmıştı. Bu yonganın vaat ettiği şey, sistemlerde bulunan birden fazla grafik işlemciyi verimli bir şekilde kullanmaktı. Bunun mevcut NVIDIA SLI ya da ATI Crossfire’dan farkı nedir diye sorabilirsiniz. Lucid Hydra aynı sistemde verimli bir şekilde birden fazla grafik işlemci kullanımında marka ya da model farkı gözetmiyordu.

Bu yonga sayesinde iki farklı markaya ait ekran kartlarını beraber kullanabiliyorsunuz

O dönemde çok fazla ses getiremeyen ve yeterli desteği görmeyen firma şimdi yenilenmiş Lucid Hydra 200 adlı yongasıyla geliyor. Bu sefer çok daha iddialı olan Lucid Hydra, daha piyasaya çıkmadan hem çok fazla ilgi gördü, hem de birçok tartışmayı da beraberinde getirdi. Tartışmaların kaynağına geçmeden önce Lucid Hydra’nın nasıl çalıştığını ve neler vaat ettiğini bir görmekte yarar var.

{pagebreak::Nasıl çalışıyor?}

Nasıl çalışıyor?

Standart bir sistemde, işlemciden çıkan OpenGL ve DirectX komutları doğrudan grafik işlemciye gider. Lucid Hydra 200 ise burada araya giriyor. Eğer sistemde birden fazla grafik işlemci bulunuyorsa, işlemciden çıkan komutların arasına giren Lucid Hydra, bunları mevcut grafik işlemciler arasında paylaştırıyor. Daha sonra elde edilen veriler tekrar Lucid Hydra’ya oradan da görüntü alabilmek için birincil grafik işlemciye geri gönderiliyor.

CPU’dan çıkan komutlar önce Lucid Hydra’ya geliyor

Lucid Hydra’nın kullandığı yöntem kulağa gerçekten de mükemmel geliyor. Oyun profillerine ya da sürücü desteği olup olmadığına bakmaya gerek kalmadan, birden fazla grafik işlemcinin dengeli ve verimli bir şekilde çalışmasının sağlanması önemli bir olay.

{pagebreak::Aynı seviye olması şart değil}

Aynı seviye olması şart değil

Lucid Hydra yongasının vaat ettiği tek şey marka farkı gözetmeden birden fazla grafik işlemciyi çalıştırmak değil. Farklı güçlerdeki kartları da beraber çalıştırmak bu yonga sayesinde mümkün oluyor. NVIDIA’nın SLI sisteminde böyle bir şey yapmak mümkün değil. SLI yapmak istiyorsanız aynı karttan iki tane kullanmanız gerekiyor. Öte yandan ATI Crossfire’da farklı model kartları kullanabiliyorsunuz. Ancak hiçbirinde farklı marka ve model kart kullanmak mümkün değil. Lucid Hydra ile örneğin, NVIDIA GeForce GTX 285 ile ATI Radeon HD 4870′i beraber kullanmanız mümkün.

Lucid Hydra bu görüntüyü gerçek kılıyor

Herhangi bir sebeple bir sorun yaşanıp da Lucid Hydra bir oyunda çoklu grafik işlemci modunu çalıştıramazsa, bu hiçbir şeyin çalışmayacağı anlamına gelmiyor. Bir sorun yaşandığı takdirde Lucid Hydra yongası hemen, otomatik olarak tek grafik işlemci moduna geçiyor. Ayrıca isterseniz yonganın çalışmasını manuel olarak da durdurabiliyorsunuz.

{pagebreak::Nelere destek veriyor?}

Nelere destek veriyor?

Lucid Hydra şimdilik sadece DirectX 9 ve DirectX 10 oyunlarına destek veriyor. Yani Windows 7 ile beraber çıkan yeni DirectX 11 için henüz bir destek yok. Ancak yine de günümüzde henüz DirectX 11 kullanan pek fazla bir şey olmadığı için, bunu büyük bir eksiklik olarak göremeyiz. Lucid Hydra’nın DirectX 10′da özellikle anti-aliasing konusunda başarılı olduğu belirtiliyor.

MSI Big Bang Fuzion adlı anakart Lucid Hydra yongasını barındıracak

Kağıt üzerinde baktığımız zaman Lucid Hydra’nın teknolojisi mevcut çoklu grafik işlemci sistemleri ile yaşanan sorunları tamamen ortadan kaldıracak gibi gözüküyor. Lucid Hydra önümüzdeki yılın ilk çeyreğinde sadece kağıt üzerinde olmaktan çıkacak. Bu dönemde piyasaya çıkacak olan Intel P55 yonga setli MSI Big Bang Fuzion adlı anakartın bünyesinde 65 nm’lik Lucid Hydra 200 yongası yer alacak.

{pagebreak::Performans nasıl?}

Performans nasıl?

Peki Lucid Hydra performans açısından ne gibi artılar getirecek? En önemli konu bu. Henüz üzerinde bu yongaya yer veren bir anakart yok fakat genişleme kartları ile bazı testler yapılabildi. Bu testlerde şimdilik Lucid Hydra ile kurulan sistemlerin, SLI ya da Crossfire yapılmış sistemlerden performans açısından pek fark göstermediği gözlemleniyor.

Performans konusunda atılması gereken adımlar var

Örneğin GTX 260 ve HD 4890 ile oluşturulmuş bir Lucid Hydra sistemi performans açısından, iki adet GTX 260′tan oluşan SLI ile iki adet HD 4890 ile oluşturulan Crossfire’ın arasında yer alıyor. Bu durumun çok doğal olduğunu söylemek gerek ancak aynı zamanda çok da ekstra bir performansın elde edilmediği de görülmüş oluyor. Bu durum hakkında yorum yapan Lucid yetkilileri henüz hiçbir oyun geliştiricisinden destek almadıklarını, ulaştıkları seviyeye tek başlarına geldiklerini belirttiler.

{pagebreak::Şüpheyle yaklaşanlar}

Şüpheyle yaklaşanlar

AMD ve NVIDIA’nın ekran kartları Lucid Hydra sayesinde beraber çalışabilecekler belki ama bu iki şirket bu durum hakkında ne düşünüyor? Haklı olarak, iki firma da bu gelişmeye şüpheyle yaklaşıyorlar. Özellikle NVIDIA’nın bu sisteme hiç de sıcak bakmadığı söyleniyor, hatta şirketin Lucid Hydra 200 kullanılan sistemlerde çoklu grafik işlemci desteğini, sürücü üzerinden kapattığı iddia ediliyor.

NVIDIA ve ATI bu yeni teknolojiye biraz şüpheyle yaklaşıyor

NVIDIA’nın bu konudaki en büyük çekincesinin kaynağını PhysX oluşturuyor. AMD ve NVIDIA kartlarının beraber bulunduğu bir sistemde NVIDIA kartı sayesinde PhysX desteğinin olması, şirketin en önemli kozlarından birini kaybetmesi anlamına geliyor. NVIDIA her ortamda PhysX ve onun getirdikleri hakkında övünüyor. AMD ekran kartıyla bu teknolojiye ulaşılması NVIDIA için kabul edilemez bir durum. Zaten bu yüzden Lucid Hydra’lı sistemlerde PhysX desteği olmayacağı belirtiliyor.

Lucid Hydra’yı isterseniz kapatabiliyorsunuz

Öyle ya da böyle, Lucid Hydra resmen piyasaya çıktığında beraberinde birçok tartışma getirecek, orası kesin. Kağıt üzerinde çok iyi bir teknoloji, olan Lucid Hydra’nın piyasaya çıkması kullanıcılara çok fazla seçenek sunacak. Şimdi hepimiz bu yeni teknolojiyi merakla beklemeye koyulduk.

:: Bu teknoloji sizce ekran kartı piyasasını nasıl etkiler?