Oyun stüdyoları yapımlarını piyasaya sürmeden önce pek çok çeşitli zorlukla karşılaşıyor. Bu durum da yapım sürecinin biraz uzamasına yol açıyor. Bazı oyunlar oldukça sorunlu bir süreçten geçerek oyuncularla buluşma süresini abartı derecede uzatıyor.
Açık dünya gibi büyük bütçeli yapımlar genellikle geliştirme sürecinin oldukça uzun olduğu oyunların başında geliyor. Vadettiği mekaniklerin ve oynanış özelliklerinin büyük olması nedeniyle de oyuncular tarafından büyük bir istek uyandırarak beklenti oluşturuyor. Bu içeriğimizde biz de en uzun sürede geliştirilen oyunları bir araya getirdik.
Gelişim süreci oldukça uzun olan yapımlar
Alan Wake (5 yıl)
Finlandiya asıllı şirket Remedy Entertainment tarafından geliştirilen Alan Wake, üçüncü şahıs nişancı psikolojik gerilim oyunu olarak karşımıza çıktı. Hikaye bakımından Washington‘da geçen yapım, Alan’ın ve eşi Alice‘in kısa bir tatile çıkmasıyla başlıyor. Sonrasında ise ipler kopuyor ve olaylar karışıyor.
Remedy Entertainment, Max Payne 1-2 adlı oyunların da geliştirici koltuğunda yer alıyor. Bu yapımlardan sıkılan şirket farklı bir tür denemeye karar verdi ve bu noktada Alan Wake fikrini ortaya attı. 2003 yılında geliştirme sürecine başlanan oyun 2008‘de son haline ulaştı. Ancak işler pek yolunda gitmedi.
Doğrusal olmayan hikaye anlatımı ve oyunun devasa ölçeği biraz düşüşüne sebep oldu. 2006‘da gelen Microsoft Games Studios ortaklığıysa yapımı oldukça karmaşık bir durumun içerisine itti. Her ne kadar çeşitli engellerden geçilmiş olsa da Alan Wake, 2010 Mayıs ayında Xbox 360 platformunda oyuncularla buluştu. PC versiyonu da bundan iki yıl sonra geldi.
Mafia II (6 yıl)
2K Games‘in 23 Ağustos 2010 tarihinde piyasaya sürdüğü Mafia II, oyuncular arasında beğeni topladı. İtalyan mafyasının aksiyonlu ortamını konu alan yapım, Vito Scaletta‘yı hayatımıza soktu. Üçüncü şahıs nişancı türüne sahip olan Mafia II’de Empire Bay‘i birbirine katıyoruz. Bu şehir ise New York eyaletinin lakabı olan İmparatorluk Devleti‘nden referans alındı.
2004 yılında gelişim sürecine başlanan oyunun bitimi bundan altı yıl sonra 2010‘da gerçekleşti. Mafia II‘nin normalde 2009 içerisinde piyasaya sürülmesi beklenirken, beklenmeyen bir erteleme kararı gelmişti. Bunun sebebi ise yapımın ortalarında gelen oyun motoru değişikliği kararıydı. Çünkü öncelikle lisanslı bir motor kullanılarak yapımın PlayStation 2 ve Xbox sürümlerinin yayınlanması planlar dahilindeydi. Ardından kendi motorlarını oluşturan stüdyo Mafia II’yi PlayStation 3 ve Xbox 360‘a taşımaya karar verdi.
L.A. Noire (7 yıl)
Rockstar Games tarafından 17 Mayıs 2011‘de piyasaya sürülen L.A. Noire, dedektiflik rolünü üstlendiğimiz bir oyun oldu. Üçüncü şahıs nişancı türünü konu alan yapım, çeşitli olaylarda ipuçları toplayarak suçluları adalete teslim ettiğimiz bir yapımdı.
L.A. Noire adlı oyunun geliştirme sürecinde bu kadar uzun süreye maruz kalmasının tek bir nedeni var. Bu da o dönem Rockstar Games‘in yapımda kullandığı MotionScan sistemi idi. Bu özellik yüksek teknolojili bir yüz yakalama seçeneği olarak karşımıza çıktı. 32 kamera ile surat ifadelerini kaydederek oldukça gerçekçi yüz animasyonlarının sağlanması amaçlanıyordu.
Teknoloji L.A. Noire bünyesinde tüm sorgulama sisteminin bir omurgası haline geldi. Her ne kadar hoş görünse de, oyunun çıkışının gecikmesi hayranlar tarafından büyük bir bekleyişe sebep oldu. Bir süre sonra Rockstar Games yapımın bütçesini 50 milyon dolara çıkarttı. Bu da onu dönemin geliştirilen en pahalı video oyunlarından birisi yaptı.
Team Fortress 2 (9 yıl)
10 Ekim 2007‘de oyuncuların karşısına çıkan Team Fortress oyununun geliştiriciliğini Valve üstlendi. Birinci şahıs nişancı türüne sahip yapım, iki rakip arasındaki mücadeleyi konu alıyor. Bu takımların isimleri RED ve BLU olarak isimlendiriliyor. Oyuncular önce takımını seçtikten sonra karakterinin tercihini yapıyor. Ardından da bol çatışmalı savaş başlıyor.
Team Fortress 2‘nin gelişim süreci ilk olarak 1998‘de başladı. Bu süreçten itibaren oyuncuların karşısına ise 1999 yılında gerçekleşen E3 fuarında çıktı. O zaman yapımın ilk konsepti gösterilmişti. Bu Battlefield tarzı askeri temalı bir taktik nişancı oyunu olmuştu. Bir süre sonra geliştirme aşamasında GoldSrc oyun motorundan Source‘a geçildiğinde 5 yıllık bir sessizlik oldu.
2006 yılındaki EA Summer Showcase etkinliğinde tekrar ortaya çıkan Team Fortress 2, 1999 yılında olduğundan tamamen farklı bir şekle dönüştü. İlk çıkışından beş yıl sonra da oyun ücretsiz bir şekilde tüm hayranlarına sunuldu.
Final Fantasy XV (10 yıl)
Oyun dünyasının tanınan stüdyolarından olan Square Enix tarafından geliştirilen Final Fantasy XV, ilk olarak 2016‘da oyuncuların karşısına çıktı. Serinin 15. yapımı, kurgusal bir dünya olan Eos‘da geçiyor. Bu noktada oyunun ana karakteri barış görüşmeleri sırasında ele geçirdiği vatanını ve büyülü kristali almak için yola çıkıyor.
Gelişim sürecine 2006‘da başlanan yapım, Square Enix‘in en iddialı projelerinden birisi oldu. Bu yapım da üstte belirttiklerimizde olduğu gibi çeşitli zorluklarla karşılaştı. Özellikle Crystal Tools oyun motoru ile geliştirilen oyun sürekli ertelenme sürecine girdi.
Final Fantasy XV çıkmadan önce hayranların önüne koyulacak herhangi bir materyal yer almıyordu. Hatta bu süreç zarfında konusu bile birkaç kez değişikliğe uğradı. Bununla birlikte 10 yıllık geliştirme aşamasının ardından yapım eksik bir durumda oyuncuların karşısına çıktı. Yapımın son üç DLC’si iptal edildi ve Yönetmen Hajime Tabata şirketten ayrıldı.
Diablo III (11 yıl)
15 Mayıs 2012‘de Blizzard Entertainment tarafından yayınlanan Diablo III, 2001 yılından beri geliştirme sürecinde yer aldı. 11 yıllık bir gelişimden sonra ise oyuncuların karşısına çıktı. Aksiyon-rol yapma türüne sahip serinin şu andaki son oyunu olan yapım, ilk 24 saatte 3,5 milyon adet satarak 2012‘nin en çok satan PC oyunu oldu.
Oyunun geliştirme sürecinin aksaması Blizzard North‘un kilit elemanlarından bazılarının Vivendi ile çatışmasıyla başlıyor. 2005 yılında stüdyonun kapatılmasıyla uzayda geçen farklı bir Diablo benzeri oyun da çöpe gitti. Gelişim aşaması başlangıçtan yedi yıl sonra 2008‘de tekrar başladı. Son olarak 2012‘de son rötuşları yapıldı ve hazır hale geldi.
Unreal World (26 yıl)
İlk olarak 1992 yılında piyasaya sürülen Unreal World, o zamandan beri gelişim sürecine devam ediyor. 2021‘den itibaren sürekli güncelleme alan yapım, Steam platformuna 2016‘da gelmişti. Finlandiya‘da geçen hayali bir hayatta kalma oyunu olan Unreal World’de hem gerçek zamanlı hem de sıra tabanlı öğeler yer alıyor.
Unreal World adlı yapım iki geliştirici tarafından ortaya çıktı. Ayrıca ilk sandbox roguelike oyunu olduğunu da belirtelim. 1990 yılında projeye başlayan ikili iki sene sonra yapımlarını oyuncuların karşısına çıkarttılar. Oyunun fiyatı şu anda Steam üzerinde 19 TL olarak belirlenmiş durumda.
Sizler bu kadar uzun sürede geliştirilen oyunlar hakkında ne düşünüyorsunuz? Fikirlerinizi yorumlar kısmından bizlerle paylaşmayı ihmal etmeyin!
Mount and blade nerede 😀