1970‘li yıllardan itibaren oyun konsolları ve bilgisayarlarla birlikte video oyunları hayatımızın bir parçası oldu. İki bölümlük yazımızın ikinci ve son bölümünde, oyun dünyasının gelişiminde büyük rol oynamış, okurken “ne günlerdi be” diyeceğiniz, bilmiyorsanız da çok şey öğreneceğiniz kilometre taşlarını bulacaksınız.  Şimdi arkanıza yaslanın, zaman yolculuğumuz başlıyor!

Yazımızın ilk bölümünü de okumanızı tavsiye ederiz.

:: Oyun Dünyasının Kilometre Taşları #1

Kişisel Bilgisayarlar

15-10/13/1-1444743054.jpg

“Dünyada belki de en fazla 5 bilgisayara ihtiyaç vardır.” – Thomas Watson, IBM, 1943.

1990‘larda Commodore ve Amiga gibi popüler sistemlerle birlikte evlerimize kişisel bilgisayarlar almaya başladık. Zamanla ofislerde de daktilolar, yerlerini  bilgisayarlara bırakmaya başladı. Tabii ki o döneme göre oldukça yüksek fiyatları yüzünden, herkesin sahip olabileceği teknolojiler değildiler. Oldukça kısa zaman içerisinde de artık hayatımızın vazgeçilmez parçası oldular.

Öncelikle DOS adı verilen, sadece komut girilerek çalıştırılan işletim sistemi, yerini Microsoft Windows ve Apple Macintosh ile daha grafik arabirimine sahip, herkesin rahatça kullanabileceği halini aldı. Office programları, mimari çizim programları, muhasebe programları derken tabii ki oyunlar da PC’lerde yerini aldı. Henüz CD-ROM’ların olmadığı dönemlerde disket ile oyunları alıp, bilgisayarımızın harddiskine kurabiliir ve oldukça hızlı bir şekilde de oynayabilirdiniz. 10 disketlik bir oyunu yüklerken, son diskette hata vermesi sizi çıldırtabilirdi. Şimdi hatırlandığında ise “hey gidi günler” diyerek artık her şeye ne kadar kolay sahip olabildiğimize şaşırabilirsiniz.

PC’ler, x86 işlemcilerden Pentium işlemcilere, disket sürücülerden CD-ROM‘lu multimedia sistemlere oldukça kısa bir zaman aralığında gelişim gösterdi ve hala da hayatımızın en vazgeçilmez cihazları. 

{pagebreak::2}

3dfx Voodoo Ekran Kartları

15-10/13/2-1444743093.jpg

1996 yılında, oyun dünyasını oldukça karıştıran bir ürün piyasaya çıktı. Piyasaya sürülen ilk modelleri ayrı bir ekran kartı değildi. PCI portuna takılıp ara bir kabloyla ekran kartına bağlantısı yapılıyordu. Eğer 3dfx destekleyen bir oyuna da sahipseniz değmeyin keyfinize! O dönem popüler olan bir çok oyun, 3dfx ile uyumlu olarak piyasaya çıkmaya başlamıştı. Normal ekran kartlarıyla göremediğiniz görsel efektler, adeta yağ gibi akan hızda oyunlar ve piksellerden arınmış tertemiz kaplamalar ile, bir dönemin bu efsane ürününü kısaca özetleyebiliriz. Tabii ki sonrasında başlayan ekran kartı savaşları ve yanlış stratejiler 3dfx’in en yakın rakibi tarafından satın alınıp piyasadan silinmesiyle son bulmuştur. Eğer oyunun başında çıkan, dönerek ekrana gelip kaybolan logosunu hatırlıyorsanız, bu güzel ürünü tecrübe eden şanslı insanlardansınız.

{pagebreak::3}

AGP Ekran Kartları

15-10/13/3-1444743122.jpg

İlk olarak 1997 yılında duyurulmuştur. Pentium II işlemcilerin piyasaya çıkmasıyla birlikte uyumlu anakartların neredeyse hepsinde AGP (Hızlandırılmış Grafik Portu) arabirimi artık standart hale gelmiştir. Klasik PCI portlarına göre oldukça hızlıdır. AGP ekran kartlarından sonra oyunlar; daha akıcı, daha yüksek çözünürlüklü ve grafik yönünden daha güçlüdür. Şimdilerde yerini tekrar gelişen  PCI portlara kaptırsa da, PC oyunculuğunda tam bir dönüm noktası, diyebiliriz.

{pagebreak::4}

Sony PlayStation

15-10/13/4-1444743370.jpg 

Özellikle CD teknolojisi konusunda çok büyük atılımlar yapan Sony, 90‘ların başında, başta Nintendo ve Sega olmak üzere konsol üreticileriyle birlikte projeler yürütmektedir. İşlerin yolunda gitmemesi ve çıkan anlaşmazlıklar Sony’nin önünü açar ve oyun dünyasına PlayStation ile çok hızlı bir giriş yapar. 1994 yılında önce Japonya ve hemen ardından Amerika ve Avrupada piyasaya sürülen konsol, o kadar beğenilir ki  çok kısa sürede hem oyun üreticilerin hem de oyun severlerin göz bebeği olur. Halen şu an bile oynadığımız bir çok oyun serisinin başlangıcında da büyük rol oynayan PlayStation, günümüze kadar teknolojinin gelişimine de çok iyi ayak uydurmuş ve kendini geliştirmiştir.  PlayStation 2 ile daha yüksek çözünürlük ve DVD desteği, Playstation 3 ile HD grafikler ve BluRay desteği derken şu an piyasada olan dördüncü nesil versiyonu ile, evlerimizi şenlendirmektedir.

{pagebreak::5}

Microsoft Xbox

15-10/13/5.jpg

Microsoft tarafından geliştirilen oyun konsolu, 2001 yılının ekim ayında piyasaya çıkmıştır. İlk çıkan versiyonu, PC’ler de de oldukça popüler olan Pentium III işlemciye sahiptir. En büyük rakibi olan PlayStation 2 ye göre daha güçlü bir donanıma sahip olmasına rağmen popülerlik sağlaması daha uzun zaman almıştır. Özellikle daha çok PC’ler için çıkan oyunlar, mimarinin çok benzer olması nedeniyle ilk Xbox sistemlerine de çok kolay uyarlanıp piyasaya sürülmüştür.

Seriye Xbox 360 ile devam eden Microsoft, hatırı sayılır bir başarıya imza atmıştır. İlk çıkan modellerde yaşanan ve insanları hayattan soğutan bazı donanım problemlerine rağmen, ilerleyen versiyonlar oldukça stabil bir şekilde piyasaya sürülmüştür. Oyun çeşitliği konusunda da oldukça zengindir. Oyun sistemlerinde devrim yaratan Kinect teknolojisiyle elinizde herhangi bir kumanda olmadan, sistemin sizi kamera ve sensörler sayesinde tanıdığı sistem de Xbox’ın oyun dünyasına kazandırdığı bir başka artı.

2013 yılında duyurulan ve 2014‘ün başlarında piyasaya çıkan Xbox One modeli ise, şu an piyasada olan en iyi oyun sistemlerinden biridir.

{pagebreak::6}

Nintendo Wii

15-10/13/6.jpg

Konsol piyasası iyicene kızışmışken, bir süredir sessizliğini koruyan Nintendo, devrim niteliğinde bir ürünle döndü. 2006 yılında piyasaya sürülen konsolun en büyük özelliği, harekete duyarlı sensörlerle donatılmış kontrolleriydi. Bu yüzden Wii oyunlarını, elinizde kumanda rahat koltuğunuzda oturup oynamanız pek mümkün değildi.  Oyunda yön veren hareketleri tabiri caiz ise yaşayarak yapıyordunuz.  Aynı zamanda spor malzemeleri ve uygulamalarıyla da yeni bir sektör oluşmasına neden olmuştur.  

Donanım olarak rakiplerine göre güçsüz olsa da getirdiği devrim niteliğindeki yenilikler ve kendine has eğlenceli oyunları, Nintendo Wii sistemini unutulmazlar arasına sokmak için yeter de artar bile.

{pagebreak::7}

Steam

15-10/13/7.jpg

İsmini ilk Half Life ile duyduğumuz Valve tarafından geliştirilen, özellikle PC oyuncuların gözbebeği olan platform ilk olarak 2003 yılında yayınlanmasına rağmen popülerlik kazanması bir kaç seneyi bulmuştur. Yeni çıkan oyunlara en kolay ulaşım yolu da bu platformdur. Güncel kampanyalar, sürekli yapılan indirimler ile oyuncuların sürekli takibinde olan platformda Şubat 2015 verilerine göre, 5000‘e yakın oyun ve 125 milyon aktif oyuncu bulunmaktadır. Disketlere oyun yükleme zamanlarından bu zamana ne kadar çok şey değişmiş değil mi?

{pagebreak::8}

Bonus : Mouse (Fare)

15-10/13/8.jpg

İlk olarak 1964 yılında Douglas Engelbart tarafından icat edilmiştir. PC kullanımının olmazsa olmaz cihazlardandır. Kısaca özetlemek gerekirse, ekrandaki imlecin kontrolünü, avuç içinizle sağlamanıza olanak tanır. Başlangıçta insanlar tarafından çok saçma bulunsa da dünyada en çok kullanılan cihazlardan olduğunu söyleyebiliriz. Takılmasını önlemek için topunu çıkartıp temizlemeniz gereken modellerinden, lazer tabanlı kablosuz çalışan modellerine kadar bir çok farklı şekilde evrim geçiren fareler halen bütün PC dünyasının en vazgeçilmez ara birimlerindendir. O olmasa ne yapardık?

:: Bu cihazlardan hangilerini kullandınız?