Oyun sektörü son yıllarda sık sık krizlerle gündeme geldi. Ekonomik dalgalanmalar, Disco Elysium yapımcısı ZA/UM gibi yaratıcı stüdyoların kapanışı ve sektördeki büyük çaplı işten çıkarmalar, oyun dünyasında giderek artan bir belirsizlik yaratıyor. Bu belirsizlik ortamında, ünlü oyun yapımcısı ve eski ZA/UM geliştiricisi Dora Klindzic, oyun endüstrisi hakkında oldukça çarpıcı bir açıklamalarda bulundu.
Disco Elyisum yapımcısı, sektörden umutsuz!
Adını, Türkçe dil desteğiyle sunulması sonrası ülkemizde de büyük bir yanı uyandıracak şekilde duyuran Disco Elysium’un baş yapımcısı Klindzic, görünen o ki oyun sektörünün gidişatından hiç memun değil. Yaptığı bir röportajda çeşitli açıklamalar yapan yapımcı, “Bence bu endüstri bitmiştir. Ama neyse ki video oyunları değil.” şeklinde konuştu.
Oyun dünyasında yaşanan kriz, özellikle pandemiden sonra daha da arttı. Birçok stüdyo kapanırken, bazıları ise köklü değişimlere gitmek zorunda kaldı. Bu noktada, Disco Elysium’un yapımcıları olan ZA/UM stüdyosu da kendi içinde bölünmeler yaşadı ve bu ayrılıklardan doğan yeni stüdyolar oyun dünyasında yeniden var olma çabası içerisine girdi.
Ünlü yapımcının açıklamaları, aslında karamsar gibi görünse de oyun endüstrisinde bir dönüşüm sürecine işaret ediyor. Büyük stüdyoların ve ‘AAA’ projelerin ağırlığı altında ezilen geliştiriciler, yeni süreçte kendi yollarını çizmek için bir araya geliyor.
İlk oyunu oynamayanlar, Death Stranding 2’den başlayabilir: Peki, nasıl?
Oyun endüstrisi, şu an belki de tarihinin en zorlu dönemlerinden birini yaşıyor. Birçok stüdyo kapanırken, geliştiriciler işsiz kalıyor ve sektörde büyük bir belirsizlik hakim. Ancak yapımcının da belirttiği gibi, bu kriz aynı zamanda yeni fırsatları da beraberinde getiriyor. Bağımsız stüdyoların yükselişi, oyun dünyasında yaratıcı yapımları daha fazla görmemize de sebep olabilir.
Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz? Oyun sektörü gerçekten sona mı yaklaşıyor, yoksa bu bir dönüşüm sürecinin başlangıcı mı? Görüşlerinizi yorumlarda bekliyoruz!
Herkesin oynayabileceği oyunlar yazılmalı, 50-60 bin lik bilgisayar % kaçımız da var ki? Ben marka olsam iki oyun yaparım biri uygun biri gösterişli, ve en çok tutan tarzlar..
Çoğumuzda daha pahalısı var. Boşuna mı bu kadar insan GTA 6 istiyor. 50-60 bin liralık bilgisayar GTA 6 mı oynatır. Ancak düşük ayarlarda. Çevirimiçi oynanışı unut zaten, 50-60 bin liralık bilgisayarın yoksa internetinde düşüktür.
Dünya piyasasında bu kadar pahalı oyunlar olursa olacağı bu olur
Biz bu insanların oyunlarını satın alıyorsak, yani bağımsız geliştiricilerin, bu yatırım amaçlıdır. Bir gün Rockstar Games gibi şirketlere rakip oyunlar geliştirebilmeleri için. Konsollara, bilgisayarlara, oyunlara onca parayı, herifin tekinin garajında tek eliyle geliştirdiği oyunlar için servet ödemiyoruz.
oyun oynamaya tetristen başlayan birisi olarak 1998 de, şuan hiç bir oyun çekici gelmiyor. o kadar çok çeşit oyun deneyimledim ki artık yeni AAAA oyunlar bile kendini tekrar etmeye başladı. tama ortam grafikler hikayeler değişiyor gelişiyor belki ama içine çeken o hissiyat yok. eskiden yeni oyun türlerinin çıkmasına şaşırıyorduk ama şimdi oyun türleri aynı kaldı oyunlar çeşitlendi sadece ve sınıflandırıldı. moba bir sürü çeşit, rekabetçi fps milyon çeşit, açık dünya hep bir birine benzer görevler veya çılgınlıklar, fps single player vura vura ilerle, battle royale, rpg, mmorpg vs vs derken, birde bunların ilklerini hatırlayalım, dota ve lol ilk çıktığındaki hype, counter ve half life yıllarca oynandı rakip tanımadı, gta 3 ve gta vice city şaşkınlıkla oynardık araba gasp ederken, call of duty görseller iyileşti ama hikaye ve tarz aynı sonradan multiplayer falan çıktı ama tekrara düşüyor, pubg ilk çıktığında çok sevildi ama sonra milyon çeşidi çıktı belki ilk başta herkes farklı bir çeşidini sevdi ama kim ilk günki heyecanla oynuyor ki fortnite ı mesela, prince of persia sand of time ayrı bir seviyeydi, bir metin2 tekrardan asla gelmez o atmosferle. survival oyunlarda görüyorum sadece bazı farklılıklar, raft, astroneer, icarus, no mans sky, stranded deep vb. vel hasıl yeni bir şeyler lazım keşfetmek heyecan vermeli oyuncuya, mesele klavye ve mouse u sadece kullanmak değil, insanlara yeni tarz ve içerikle şaşırtacak şeyler olmalı görsellikle göz boyamayacak wukong gibi yoksa god of war ne ise wukong da o benim gözümde. neyse bende heves kalmadı eskisi gibi. oyuncularda ya beklentiler yükselmiş yada sektör gerçekten körelmiş demektir. hideo kojimadan ümitliyim sadece bakalım death standingden vazgeçtikten sonraki yeni oyununu merak ediyorum.