Reklam

Windows 7 Oyunlarda Nasıl?

4
Reklam

Vista bize çok şey vaat etmişti. Ancak bu vaatlerin daha sonra nasıl hayal kırıklıklarına dönüştüğüne hepimiz şahit olduk. Sürücü yapısını tamamen değiştiren Vista sorunsuz çalıştığını sandığı anlarda bile pek bir işe yaramayarak kullanıcılarını bir paradoksun içine düşürüyordu.  Sürücülerin Vista’ya uyum sağlayabilmeleri neredeyse bir yıldan fazla sürmüştü.

Özellikle 3B grafik sürücülerinde karşılaşılan sorunların kaynağı yeni WDDM 1.0 sürücü modeliydi. Bu model, XP’deki ile karşılaştırıldığında gerçekten çok radikal bir değişiklikti. Sorunsuz çalışma ve fazladan performans elde etmek için geliştirilen bu yeni model ne yazık ki uzun bir süre amacının tam tersinin olmasına yol açtı. Vista’nın ilk günlerinde, özellikle NVIDIA’nın sunduğu sürücüler işletim sisteminin çökmesine ve performans düşüşü yaşanmasına neden oluyordu.

Reklam

Zaman içinde yapılan Windows güncellemeleri ve haddinden fazla sayıda çıkan sürücüler ile geçen sıkıntılı bir süreçten sonra Vista artık neredeyse sorunsuz çalışan bir işletim sistemi haline geldi.  Ancak “İnsanın adı çıkacağına canı çıksın” sözünün doğruluğunu kanıtlarcasına, ne yapılırsa yapılsın, kullanıcıların Vista’ya karşı olan önyargıları bir türlü kırılamadı. Vista tarihe “kötü, abartılmış, uyumsuz ve yavaş” bir işletim sistemi olarak geçmekten artık kurtulamaz.
Bu durumun farkında olan Microsoft, Vista’ın üzerinden çok fazla zaman geçmeden Windows 7’yi duyurdu.  Windows 7 için anti-Vista tabiri kullanıldığına şahit olmuş olabilirsiniz. Tam olarak bu tabire katılmak mümkün değil çünkü Windows 7, Vista kadar radikal değişiklikler barındırmıyor. Windows 7’deki WDDM 1.1 görüntü sürücüleri konusunda sadece ufak değişiklikler sunuyor. Bu yüzden ne ATI’nin ne de NVIDIA’nın yeni işletim sistemine geçerken zorluk yaşayacağını sanmıyoruz.

 

Bunun bir ispatı da iki firmanın da daha Windows 7 piyasaya sürülmeden bu işletim sistemi için sürücü yayınlamış olmaları. Şimdi ise akıllardaki soru şu: “Oyuncular Vista yerine Windows 7’yi tercih edecek mi?”

{pagebreak::Nasıl test ettik?}

Nasıl test ettik?

Windows 7’nin RC (Release Candidate) sürümü çıkmış olmasına rağmen halen geliştirme çalışmalarının sürdüğünü belirtmek gerek. Yani ne RC sürümü ne de daha önceki beta sürümleri gerçek sürüm ile aynı performansı vermeyebilir.  Biz testte RC’den önce çıkmış sürümlerden biri olan “build 7000 beta”yı kullandık. Bunun sebebi kullandığımız sürücülerin bu sürümden sonra RC’den önce çıkmış olması. Sürücülerin bu sürümle daha uyumlu olacağını düşünerek böyle bir yol izledik.

 

Test sonuçlarına geçmeden önce aklınızdan çıkarmamanız gereken bir iki nokta bulunuyor. Birincisi, halen geliştirilmekte olan bir işletim sistemi ile birlikte halen geliştirilmekte olan sürücüler kullandığımızı unutmayın. Windows 7 piyasaya sürüldüğünde şimdi elde ettiğimiz sonuçlardan farklı sonuçlar ortaya çıkabilir. İkincisi ise, bu yaptığımız testte amaç ekran kartlarının karşılaştırması değil, sadece iki işletim sistemi arasındaki olası farkları belirleyebilmekti.

Testlerde ATI ve NVIDIA’dan ikişer kart kullandık. Üst seviye olarak GeForce GTX 285 ve Radeon HD 4870 X2, orta seviye içinse GeForce 9800 GTX+ ve Radeon HD 4850’yi tercih ettik. Sürücü olarak da NVIDIA’dan 181.71, ATI’den de Catalyst 9.3 kullanıldı.

{pagebreak::3DMark Vantage – NVIDIA}

3DMark Vantage

3Dmark Vantage Futuremark’ın DirectX 10 destekli tek benchmark uygulaması. Gerçek bir oyun kadar sistemi zorlamasa da oyunlardan daha ileri görüşlü olduğu kesin. Yani günümüzün oyunlarında bulunmayan bazı detayları bünyesinde barındırıyor. Bu açıdan bu program test ettiğiniz ürünün ömrü hakkında da fikir veriyor.

{GRAPH::92}

{GRAPH::93}

3DMark Vantage, NVIDIA kartlarının iki işletim sisteminde de çok yakın sonuçlar verdiğini ortaya koydu. Aradaki performans farkı yok denecek kadar az. Bu yüzden Vista ya da Windows 7 için “daha iyi” demek zor.

{pagebreak::3DMark Vantage – ATI}

{GRAPH::94}

{GRAPH::95}

Aynı durum ATI kartlarında da geçerliliğini koruyor. Çift grafik işlemcili Radeon HD 4870 X2’nin Windows 7’de Vista’ya oranla biraz daha iyi olduğunu söylemek mümkün olsa da, yine de bu fark çok da önemsenecek bir seviyede değil.

{pagebreak::Crysis – NVIDIA}

Crysis

Piyasaya çıkmasının üzerinden yaklaşık iki sene geçmesine rağmen Crysis hala grafik işlemcileri en çok zorlayan oyun olma özelliğini koruyor. DX 10 modunda, tüm ayarlar en yüksek seviyedeyken ve 1920×1200 çözünürlükte tek bir grafik işlemciden çok fazla şey beklemek hata olur.

{GRAPH::96}

{GRAPH::97}

GTS 250 ile hemen hemen aynı özelliklere sahip olan 512 MB’lık GeForce 9800 GTX, AA kapalıyken Windows 7’de, açıkken ise Vista’da daha iyi performans verdi. 1 GB’lık GTX 285 ise AA kapalıyken iki işletim sisteminde hiçbir fark göstermezken, AA’yı açtığımızda Windows 7’de yaklaşık %6 daha iyi performans vermeyi başardı.

{pagebreak::Crysis – ATI}

{GRAPH::98}

{GRAPH::99}

ATI ile aldığımız sonuçlar gerçekten enteresan. HD 4850, AA açıkken Windows 7’de daha iyi sonuçlar verdi. HD 4870 X2’de ise her iki durumda da Vista’da Windows 7’ye göre %8-10 arası daha yüksek performans gösterdi.

{pagebreak::Far Cry 2 – NVIDIA}

Far Cry 2

Hem DX10 desteği hem de geniş alanları ile grafik işlemcileri zorlayan Far Cry 2’de yaptığımız testlerde de cimri davranmayıp, “Ultra High” grafik seviyesini kullandık.

{GRAPH::100}

{GRAPH::101}

NVIDIA kartları ile Far Cry 2’de AA açıldığında Windows 7’de büyük performans düşüşleri ortaya çıktı. GTX 285’te yaklaşık %20, 9800 GTX+’te ise yaklaşık %30’luk bir düşüşü göz ardı edebilmek mümkün değil. AA kapatıldığında ise aradaki fark çok az oldu.

{pagebreak::Far Cry 2 – ATI}

{GRAPH::102}

{GRAPH::103}

HD 4850, hem Vista hem de Windows 7’de neredeyse eşit sonuçlar verdi. Bu kartla iki işletim sistemi arasındaki fark en fazla 1 FPS oldu. HD 4870 X2 ise Windows 7’de az da olsa daha başarılı olmayı başarabildi.

{pagebreak::Left 4 Dead – NVIDIA}

Left 4 Dead

Left 4 Dead grafik işlemcileri çok fazla zorlayan bir oyun değil. Özellikle üst seviye ekran kartları bu oyunu en yüksek detayda çalıştırırken bile pek fazla zorlanmadı.

{GRAPH::104}

{GRAPH::105}

512 MB’lık NVIDIA’da iki işletim sistemi arasında pek bir fark ortaya çıkmadı. GTX 285’te ise AA açıkken Vista, kapalıyken de Windows 7 daha iyiydi. Ancak aradaki farklar çok fazla çıkmadı.

{pagebreak::Left 4 Dead – ATI}

{GRAPH::106}

{GRAPH::107}

ATI’nin bu testte daha iyi işler yaptığını kabul etmek gerek. HD 4850’de Vista ve Windows 7 arasında bir fark yokken, HD 4870 X2’de Windows 7 ile daha iyi performans alınabildiğini gördük.

{pagebreak::World in Conflict – NVIDIA}

World in Conflict

World in Conflict strateji oyunları arasında en iyi grafiklere sahip olanlardan biri. Detayları en üst seviyeye getirdiğinizde ekran kartlarını gayet zorlayan bir oyun olduğu için testlerin de demirbaşlarından biri olma özelliğine sahip.

{GRAPH::108}

{GRAPH::109}

NVIDIA bu oyunda işletim sistemi farkı gözetmeksizin aynı sonuçları verdi. İki kartın aldığı sonuçlar arasındaki fark en fazla 1 FPS oldu.

{pagebreak::World in Conflict – ATI}

{GRAPH::110}

{GRAPH::111}

ATI tarafında ise iki kartta da Windows 7’de daha iyi sonuçlar alabildik. HD 4850’de fark %5, 4870 X2’de ise %10 seviyesinde gezindi.

{pagebreak::Company of Heroes – NVIDIA}

Company of Heroes

DX10’u destekleyen ilk oyunlardan olan Company of Heroes de bu modda ekran kartlarını zorlamaya devam ediyor.

{GRAPH::114}

{GRAPH::113}

NVIDIA bu oyunda da iki işletim sistemi arasında büyük farklar göstermedi. AA açık ve kapalı olduğunda da performanstaki değişiklik iki işletim sisteminde de aynı seviyede kaldı.

{pagebreak::Company of Heroes – ATI}

{GRAPH::115}

{GRAPH::116}

HD 4870 X2, Windows 7 ve Vista arasında neredeyse hiçbir fark göstermezken , HD 4850’nin Windows 7’de %8’e yakın bir performans artışı göstermesi bizi şaşırttı.

{pagebreak::Sonuç}

Sonuç

Windows 7’nin duyurulmasından itibaren hem NVIDIA hem de ATI yeni sürücüleri geliştirmekte gecikmediler. Bunda elbet WDDM 1.1’in büyük bir rolü var. Sürücü modelinin çok değişmemesi firmaların XP’den Vista’ya geçişte yaşadığı zorlukları bir daha yaşamayacakları anlamına geliyor.

Test sonuçlarına baktığımızda Windows 7’ye daha hazır olan tarafın ATI olduğunu görüyoruz. ATI kartlarının Windows 7’de Vista’ya göre daha az performans verdiğini nadiren gördük. Bundan daha önemlisi bazı durumlarda iki işletim sistemi arasındaki performans farkının %10 seviyesine ulaşmasıydı. Windows 7 piyasaya çıktığında ATI kullanıcılarının sürücüler açısından pek bir sorun yaşamayacağını bu testler ile öngörebilmek mümkün.

NVIDIA cephesine baktığımızda da çok kötü sonuçlar gördüğümüzü söyleyemeyiz. Ancak biraz daha çalışmalarının gerektiği de açık. Birçok oyunda Vista ile Windows 7 arasında neredeyse hiç fark yok. Hatta bazen Vista’da daha iyi performans elde edildiğine de rastladık.

Yaptığımız testten çıkarılacak en önemli sonuç ise şu: Windows 7 piyasaya sürüldüğünde Vista zamanında yaşadığımız sorunlarla karşılaşma olasılığımız çok düşük. Vista ilk günlerinde yaşattığı sorunların kurbanı oldu, Windows 7 bundan büyük dersler çıkarmış gibi gözüküyor. Tabii henüz kesin konuşmak için erken.

:: Windows 7’nin oyun performansı hakkında ne düşünüyorsunuz?

 

 

4 Yorum

  1. gerçekten microsoft windows 7 ile bu sefer harikalar yarattı çok güzel bir işletim sistemi oyunlarda kasılma takılma kesilikle bulnumamakta görüntü kalitesi vista ve xp i katlamakta apple yakın bir sistem ama çok güzel çok beğenilicek

  2. benşu ansa Windows 7 build 7100 ve windows xp pro. i aynı bilgisayarda kullanıyorum ve ikisindede kendı çapımda yapmış oduğun testlerde windows 7 nin grafik kartını kullanmada daha yuksek bir performans göstemiş oldugunu gördüm bu da bence demek oluyorki windows 7 windows vista dan cok daha iyi bir oyun performansına sahip. (testler Flatout 2 oyunu esas alınarak yapıldı.)

  3. adam gibi oyun çalşıtırcak bi işletim sistemi yapamadı adamlar aq sumu düşük bunların bilmiyorum insanlar işden çok oyun için kullanıor bigisayarı daha dandik dandik sürüm cıkarıorlar xp den vazgeçmem xp den kralını tanımam

Yorum yap

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Exit mobile version