MMORPG yapma işinin çok riskli olduğunu ve Sony, Microsoft, EA gibi devlerin bile bu alanda başarısız olduklarını belirten Kotick: "World of Warcraft’ı geçmeyi bırakın, onunla rekabet edebilecek bir MMORPG oyunu yapabilmek için 500 milyon dolardan fazla yatırım yapmak gerekiyor." ifadesini kullandı. Öte yandan 500 milyon ve hatta 1 milyar dolarlık bir yatırım bile yapılsa, hazırlanan oyunun piyasada (yani WoW karşısında) tutunup tutunamayacağı meçhul olduğu için, hiçbir şirketin böyle bir riske girmeyeceğini söyleyen Kotick, Vivendi ile birleşmelerinin bu açıdan kendilerini büyük stresten kurtardığını da sözlerine ekledi.
World of Warcraft’ın gayet başarılı bir oyun olduğu doğru. Ancak üzerinde ne kadar geliştirme ve yeni modelleme yapılırsa yapılsın, oyun motorunun da yılların yorgunluğunu taşıdığı acı bir gerçek. Bakalım gürleyerek akan musluklar, Blizzard’ın yeni MMORPG projelerini ne zaman karşımıza çıkaracak?
Yazan: Erhan Kahraman
Bilgi İçin: World of Warcraft
SDN – http://shiftdelete.net
WoOW ile rekabet neredeyse imkansiz. Ancak umutsuz degilim. Warhammer online ile Conan beklenmesi gereken yapimlar.
WoW’un oyun motoru en saglam oyun motorlarindan biri. Oyunu yapan kisiler yani Blizzard ozelikle oyunu cok dusuk konfigurasyonalrda bile stabil calisak sekilde yapiyor. Bu su demek oluyor, son model bir ekran karti kullansaniz bile oyunda gorebileceginiz grafiksel cevre bir FPS gibi olmuyor. Ancak cok dusuk konfigurasyonlu makinelerde bile oyun calisiyor. Zaten amac bu, pazarlama stratejisi de bu. Bu bir FPS degil, bu bir MMORPG. MMORPG’da splash efektlerinden cok oyunun karakteri onemlidir. Binbir turlu efektle son model ekran kartlarinda calisip en son islemciyi isteyen oyunlari zaten yapan firmalar mevcut ( EA games en basta geliyor )
Kaldi ki bu younda en onemli etkenlerden biri cevre tasarimi. Cevre oldukca iyi tasarlanmis. Bolgelere gore ruh halinizi bile degistirecek durumlar var. ornegin bir haritada hafiten gerilimli hissiyat varken diger bir haritada oldukca rahat bir hava var. Mesela netherstorm ile nagrand arasindaki fark oldukca ust duzeyde bir fark.
Oyunun yatirim kismina gelince. WoW 9 milyon aboneyi gecmis bir oyun. Aylik 25$’dan aylik cirosunun sadece 200 milyon dolar gibi birseye erisitigini basit bir hesapla anliyoruz. Kaldi ki wow ek islemlerden de para aliyor.
Aylik 200 milyon dolar civari gelir elde eden bir firma neden en son grafiksel cevreleri bu oyuna sokmuyor? Ya da neden MMORPG’un gelecegine yon verip surekli olarak oyunun oynanis seklinde degisiklikler yaparken Oyunun Requirements listesini At least PIV 4000+, 256 MB Ati Radeon XnXXX, 1 GB ram seklinde guncellemiyor?
Sebebi basit. Bu oyun mantigi yani MMORPG grafik motorlarinin savas alani degil. Bu oyun bir gunde bitirip yeni surumunu bekleyeceginiz bir oyun degil. Bu oyun hava gibi su gibi dogal bir sekilde siz gunluk yasantiniza devam ederken ayri bir pencerede oynayabildiginiz bir oyun.
Yani evet, WoW oynarken bir yandan MSN’de arkadaslariniz ile gorusebilir, gunluk isinizi buyuk olcude yapabilir, yemek yiyebilir, televizyon izleyebilirsiniz. Cunku bu oyunun kurallari, mantigi, duzenegi bu sekilde.
WoW’un karisisinda tutunmak ise gercekten cok zor. Eger bu tarz bir oyunun tarihini yazan, gelecegini yazan bir Blizzard karsisinda daha farkli bir icat ya da yaklasim gelismezse bu yakin gelecekte de boyle devam eder.
Blizzard ForEVER Like Diablo series.